Tampereen Ratikka ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatielle – koeajot alkavat yöaikaan
Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatiellä 13. heinäkuuta alkaen. Ensimmäiset koeajot Hämeenkadun ja linja-autoaseman välisellä rataosuudella tehdään yöaikaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 13.-14. heinäkuuta. Ensimmäisenä yönä tehdään jo liikennöintinopeuden mukaisia ajoja sekä testataan rataa kahdella vaunulla yhtä aikaa. Raitiotien ja sen järjestelmien testaukset kestävät alueella heinäkuun loppupuolelle. Tampereen Ratikan koeliikenne ja koulutusajot jatkuvat normaalisti jo käyttöönotetuilla alueilla aina 9.8. saakka, jolloin raitioliikenne käynnistyy kaikilla rataosuuksilla.
Tampereen Ratikan koeajot ulottuvat tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 13.-14.7. ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatielle.
– Tampereen Ratikka-aika on lähellä huipennustaan, kun aloitamme koeajot viimeisellä uudella alueella. Linja 1:en käyttöönotto on nyt käsillä ja sen jälkeen pääsemme aloittamaan liikenteen kaikilla osuuksilla 9. elokuuta, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö iloitsee.
– Rakentaminen ja käyttöönotto ovat edenneet upeasti etuajassa. Koeliikenteen sujumista seuratessa on ollut myös mahtavaa nähdä, kuinka tamperelaiset ovat jo ottaneet Ratikan omakseen. Koko liikenteen aloitus on lähellä, ja koska koronatilanne on Pirkanmaalla helpottanut, päästään Ratikkaa juhlimaan livetapahtumalla 8. elokuuta, Sirviö jatkaa.
Koeajoalueilla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Ensimmäisenä yönä testataan myös jo varsinaista liikennöintinopeutta, joka Hatanpään valtatiellä on enimmillään 30 kilometriä tunnissa. Lisäksi rataa koeajetaan kahdella vaunulla yhtä aikaa.
Samalla viikolla koeajojen kanssa Hatanpään valtatiellä tehdään öisin ajoratojen loppuasfaltointeja. Liikenteenohjaajat turvaavat liikennettä sekä koeajojen että asfaltointitöiden osalta. Asfaltointien vuoksi liikennettä on ohjattu kiertoreiteille ja autoliikenteelle on kaistamuutoksia. Tielläliikkujien tulee kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita.
– Ratikka liikkuu nyt uusille alueille, joten on syytä jälleen muistuttaa liikenneturvallisuudesta. Varsinkin nyt, kun koeajoalueella tehdään myös laajasti asfaltointitöitä, toivomme, että koeajoja ei tultaisi seuraamaan paikan päälle. Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavissa kerromme koeajojen etenemisestä, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo toteaa.
Ratikka liikkuu Hämeenkadulta vaihdekolmion kautta Hatanpään valtatielle ja siellä Verkatehtaankadun, Suvantokadun ja Vuolteenkadun liittymien ohi linja-autoasemalle saakka. Koeajoja jatketaan yöaikaan vielä keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Perjantaina 16.7. Ratikan voi bongata Hatanpään valtatiellä päiväaikaan.
– Ratikka on taas uusi toimija alueen liikenteessä, joten liittymäalueilla ja tonttiliittymissä tulee olla tarkkana. Varsinkin raitiotien liikennevalojen toimintaperiaatteisiin kannattaa tutustua Tampereen Ratikan sivuilla, Uolamo muistuttaa.
Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista.
Ratainfra testataan kauttaaltaan – koeliikenne ja koulutusjaot jatkuvat 9.8. saakka
Hatanpään valtatien koeajoissa testataan kauttaaltaan koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta. Samalla arvioidaan liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.
Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään heti, kun ratainfra on todennettu toimivaksi hitailla koeajoilla.
– Koeajot aloitetaan yhdellä vaunulla tehtävillä testeillä, joissa liikutaan aluksi kävelyvauhdilla. Lisäksi teemme myös kahden vaunun koeajoja, joissa tarkastelun kohteena ovat etenkin vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo
Koeajoja suoritetaan aluksi öisin, jollon muuta liikennettä on mahdollisimman vähän. Päiväaikaan tehtävät koeajot tehdään normaalisti muun liikenteen joukossa. Ratikka on tamperelaisille jo tuttu näky, joka liikkuu osana muuta liikennettä. Koeliikennettä ja koulutusajoja jatketaan varsinaisen liikennöinnin aloitukseen saakka.
– Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat aina tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia. Ratikan bongaajilta toivomme malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. On tärkeää, että jokainen edelleen huolehtii tarvittavista turvaetäisyyksistä, Niina Uolamo muistuttaa.
Tampereen Ratikan sivuilla on runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla.
Hatanpään valtatie täydentää Ratikan linjaston
Koska Hatanpään valtatien rakentamistyöt valmistuvat etuajassa, voidaan liikenne koko osalla 1 aloittaa 9. elokuuta. Hatanpään ja keskussairaala Taysin välinen linja täydentää nyt raitiotien linjaston.
– On matkustajien kannalta erinomainen tilanne, että saamme koko raitiotieverkon käyttöön yhtä aikaa uudistetun bussilinjaston kanssa. Se helpottaa myös liikenteen suunnittelua ja palveluiden viimeistelyä, Pekka Sirviö toteaa.
Liikennöinnistä ja Ratikalla matkustamisesta löytyy tietoa Nyssen verkkosivuilta osoitteesta https://www.nysse.fi/etusivu.html