Osa 2
Pyynikintori - Santalahti - Lentävänniemi

Raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osa 2 on suunniteltu rakennettavaksi vaiheittain siten, että osa 2 A (Pyynikintori-Santalahti) on valmis ja liikenne voidaan aloittaa vuonna 2023.

Osalla 2 B (Santalahti-Lentävänniemi) rakentaminen voidaan aloittaa sen jälkeen, kun vesistön täyttölupa Näsisaarta varten on lainvoimainen. Osan 2 B on tarkoitus olla valmis vuonna 2024, jolloin myös raitioliikenne Lentävänniemeen voi alkaa.

Osan 2 rakentamislohkot ovat Santalahti, Hiedanranta ja Lentävänniemi. Tiedotamme kunkin alueen töistä erikseen.


Aikataulu


Raitiotien länsiosan rakentaminen alkaa marraskuussa 2020

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020 raitiotien osan 2 (Pyynikintori–Santalahti–Lentävänniemi)  rakentamisesta. Raitiotien osan 2 rakentamisen Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus on 84,9 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen allianssilta tilattavien synergisten rinnakkaishankkeiden tavoitekustannus on 26,2 milj. euroa.

Raitiotien rakentaminen keskustasta länteen voidaan toteuttaa kahdessa vaiheessa. Raitiotietä jatketaan Pyyninkintorilta Lentävänniemeen siten, että rakentaminen alkaa osuudella 2A Pyynikintorilta Santalahteen ja jatkuu osuudella 2B Santalahdesta Lentävänniemeen, kun vesistön täyttölupa Näsisaarta varten on lainvoimainen. Rakentaminen osalle 2A alkaa marraskuussa 2020.

Tampereen kaupunginhallitus päätti 18.12.2017, että raitiotien osan 2 kehitysvaihe aloitetaan ja suunnitelmat tilataan Raitiotieallianssilta. Osana kehitysvaihetta on suunniteltu myös Enqvistinkadun pistoraide Hiedanrannasta Lielahteen, mutta sen toteuttamisesta päätetään myöhemmin.

 

Suunnitteluvaiheen kartta 27.6.2019


Tampereen raitiotie osa 2: Pyynikintori - Santalahti - Lentävänniemi

Raitiotie osalla 2 kulkee Sepänkatua Paasikivenkadulle ja Rantatieltä Hiedanrantaan. Sieltä linja jatkuu edelleen Federleynkadun ja Kehyskadun kautta Lielahdenkatua pitkin Halkoniemenkadulle, jossa Pyhällönpuistossa sijaitsee osan 2 päätepysäkki. Linjalle on suunniteltu yhdeksän pysäkkiä ja raitiotien osalle 2 tulee yhteensä neljä sähkönsyöttöasemaa.

Rakentamisesta päätettiin 19.10.2020 Tampereen  kaupunginvaltuustossa.

 

 

  • Reitin pituus noin 6, 6 km
  • Pysäkkejä 9
  • Sähkönsyöttöasemia 4
  • Uusia siltoja 7, lisäksi muokataan kahta nykyistä siltaa
  • Kaksoisraidetta 6,6 kilometriä
  • Vaihteita 17 kpl
  • Tukimuureja 7 ja 2 tukimuurikaukaloa
  • Osa 2A: Pyynikintori – Santalahti, valmis 2023
  •  Osa 2B: Santalahti – Lentävänniemi, valmis 2024