Santalahden ja Näsisaaren raitiotietyöt valmistuivat – koko uusi raitiotieosuus valmis

Tampereen raitiotien työt Santalahdessa ja Näsisaaressa ovat valmistuneet ja raitiotieosuus on luovutettu tilaajalle tänään. Alueen viimeiset katu- ja raidetyöt sekä taitorakennekohteet valmistuivat loka-marraskuussa, ja nyt myös raitiotien sähköratarakenteet sekä tekniset järjestelmät ovat valmiit ja siirtyneet tilaajan eli Tampereen Raitiotie Oy:n hallintaan.

”Rakentamistyöt Santalahden länsipäässä ja Näsisaaressa ovat edenneet suunnitellusti ja valmistuneet aikataulussa. Raitiotien rakentamisen lisäksi Santalahdessa on uusittu Paasikiventietä. Lohkon alueelle on rakennettu myös neljä uutta siltaa, joista kolme on tehty Näsisaaren yhteyteen”, Santalahden lohkon projektipäällikkö Olli Tuomisto kertoo.

Santalahti ja Näsisaari ovat viimeiset valmistuvat osuudet raitiotien osalla 2. Niiden myötä koko SantalahtiLentävänniemi-raitiotie on viimeisiä koeajoja vaille valmis.

Näsisaaren raitiotietyöt valmistuivat marraskuussa. Kuva: Wille Nyyssönen

Santalahdessa uusittu katujärjestelyjä ja rakennettu rataosuuden suurin silta  

Raitiotietyöt Santalahden länsipäässä alkoivat keväällä 2022. Ensimmäisiä työvaiheita olivat Paasikiventien ylittävän Rosenlewin raitiotiesillan valmistelevat työt sekä siihen liittyvät Paasikiventien muutostyöt.

”Paasikiventietä siirrettiin rantaa kohti, jotta raitiotie saatiin sopimaan sen viereen. Samalla Paasikiventielle rakennettiin kolmas kaista. Muutostöitä tehtiin noin puolentoista vuoden ajan, ja uusitut kaistat avattiin käyttöön syyskuussa 2023”, Olli Tuomisto mainitsee.

Paasikiventien lisäksi myös Rantatiellä tehtiin uusia katujärjestelyjä. Tien länsipäähän rakennettiin kiertoliittymä ja Rosenlewin sillan vierestä kulkeva jalankulku- ja pyöräväylä. Myös ne valmistuivat syksyllä 2023.

Santalahdessa on uusittu Paasikiventietä sekä rakennettu raitiotiesilta. Kuva: Wille Nyyssönen

Rosenlewin sillan rakentamistyöt aloitettiin paalutuksilla keväällä 2022, ja siltatyöt etenivät kesän ja syksyn aikana sillan maatukien ja kannen rakentamisella. Sillan kantta valettiin keväällä 2023, ja kiskoasennuksiin päästiin saman vuoden syksyllä.

”Rosenlewin silta on raitiotien osan 2 suurin silta. Pituutta sillä on yli 230 metriä ja leveyttä enimmillään kahdeksan metriä. Silta on tehty vain raitioliikenteen käyttöön, ja sen yhteyteen on rakennettu myös tukimuurikaukalo”, taitorakenteen työmaainsinööri Veetu Helkiö kertoo.

Rantatien länsipään ja Rosenlewin sillan raidetyyppinä on sepelirata, eli raiteen tukikerroksena on sepeliä. Loput Rantatien raitiotiestä on nurmirataa.

Rosenlewin raitiotiesilta on osan 2 pisin silta. Kuva: Wille Nyyssönen

Näsisaari yhdistää raitiotiereitin Santalahdesta Hiedanrantaan

Tampereen kaupunki aloitti Näsisaaren täyttötyöt talvella 2022, ja ne valmistuivat saman vuoden lopulla. Saareen tehtiin myös painopenger esikuormittamaan pohjamaata raitiotielinjan kohdalta. Täytön painuma-aika oli noin vuoden verran.

Raitiotietyöt aloitettiin keväällä 2023 saaren itäpäästä, Pölkkylänniemen alueelta. Ensimmäisenä alkoi Pölkkylänsillan rakentaminen, ja ennen kesää päästiin aloittamaan myös Hiedansiltojen rakentaminen saaren länsipäässä.

”Siltatyöt päästiin aloittamaan ensimmäisenä, sillä ne rakennettiin paaluille. Aluksi keskityttiin raitiotien käyttöön tulevien Pölkkylänsillan ja Pohjoisen Hiedansillan rakentamiseen, ja molemmat sillat valettiin lokakuussa 2023. Ajoneuvosillaksi tuleva Eteläinen Hiedansilta tehtiin valmiiksi viimeisenä. Kaikille silloille on rakennettu myös jalankulku- ja pyöräväylät”, Veetu Helkiö selventää.

Ensimmäisenä Näsisaaressa rakennettiin Pölkkylänsiltaa. Kuva: Wille Nyyssönen

Siltojen lisäksi Näsisaareen on rakennettu jalankulku- ja pyöräväylä sekä pysäkkivaraus. Sepelillä päällystettyä raitiotietä saaressa ja sen silloilla on noin kilometrin verran. Viimeisimpänä saaressa on tehty päällystystöitä sekä sähköratarakenteiden ja teknisten järjestelmien asennuksia.

”Yksi Näsisaaren suurista työvaiheista on ollut louheenpoisto siltojen alta. Kaivuutyöt valmistuivat lokakuun lopussa, ja saaresta tuli viimein saari. Nyt kaikki on valmista tulevia koeajoja sekä tammikuussa alkavaa liikennöintiä varten”, Olli Tuomisto toteaa.

Rakentamistöiden valmistuttua Santalahdessa ja Näsisaaressa tehdään ratainfran koeajoja, joissa valmis raitiotie ja sen rakenteet testataan kattavasti joka osa-alueelta. Testien jälkeen koko uudella rataosuudella tehdään Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin koeajoja, minkä jälkeen rata on valmis tammikuussa alkavaan liikennöintiin. Koeajoista tiedotetaan tarkemmin Raitiotieallianssin ja Tampereen Ratikan toimesta.

Näsisaareen on tehty jalankulku- ja pyöräväylä sekä Hiedanrantaan johtavat Hiedansillat. Kuva: Wille Nyyssönen

Santalahden ja Näsisaaren raitiotietyöt 2022–2024

  • Siirretty johdot ja putket raitiotielinjan alta
  • Rakennettu Rantatien länsipäähän uusi kiertoliittymä sekä jalankulku- ja pyöräväylä
  • Siirretty ja levennetty Paasikiventietä
  • Rakennettu 4 siltaa: Rosenlewin silta, Pölkkylänsilta sekä Eteläinen ja Pohjoinen Hiedansilta
  • Rakennettu sepelipäällysteistä kaksoisraidetta noin 1,5 km
  • Tehty uusi jalankulku- ja pyöräväylä sekä pysäkkivaraus Näsisaareen
  • Asennettu raitiotien sähköratarakenteet

Santalahden ja Näsisaaren sillat

  • Rosenlewin silta: osan 2 pisin silta, pituus 230 m ja leveys 8 m. Vain raitioliikenteen käyttöön.
  • Pölkkylänsilta: Pituus 73 m ja leveys 16 m. Sillalla raitioliikenne sekä jalankulku- ja pyöräväylä.
  • Pohjoinen Hiedansilta: pituus 105 m ja leveys 13 m. Sillalla raitioliikenne sekä jalankulku- ja pyöräväylä.
  • Eteläinen Hiedansilta: pituus 111 m ja leveys 13 m. Sillalla ajoneuvoliikenne sekä jalankulku- ja pyöräväylä.