Osa 2
Pyynikintori - Santalahti - Lentävänniemi

Raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osa 2 on suunniteltu rakennettavaksi vaiheittain siten, että osuus Pyynikintori-Santalahti on valmis ja liikenne voidaan aloittaa vuonna 2023. Lisäksi tässä vaiheessa on rakennettu painopenger Sellupuistoon Hiedanrantaan.

Osuudella Santalahti-Lentävänniemi rakentaminen alkoi keväällä 2022. Tämän osuuden rakentamisen ehtona oli, että Näsijärven täyttöön liittyvät lupakysymykset ratkaistaan ennen rakentamisen alkua. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi joulukuussa 2021 Näsijärven täyttölupaa koskevan valituksen. Tampereen kaupungin urakkana toteutettu Näsisaaren täyttötyö valmistui etuajassa marraskuun 2022 lopussa. Näsisaareen rakennetut painopenkereet esikuormittavat pohjamaata raitiotielinjan alta, ja koska painumat ovat edenneet suunnitellusti, voi Raitiotieallianssi aloittaa Näsisaaren siltatyöt maaliskuussa 2023. Näsisaareen rakennetaan kolme siltaa: kaksi siltaa raitiotietä, jalankulkua ja pyöräilyä varten sekä yksi silta autoliikenteelle. Ensimmäiseksi rakennetaan saareen itäpuolelta johtavaa Pölkkylänsiltaa. Näsisaaren täytön painuma-aika on noin vuoden verran, mutta Näsisaaren siltatöitä voidaan aloittaa, koska siltarakenteet tulevat paaluille. Töiden alkaessa suunnitellusti on raitioliikenteen aloittaminen Lentävänniemeen mahdollista vuoden 2025 alussa.

Osan 2 rakentamislohkot ovat Santalahti, Hiedanranta ja Lentävänniemi. Tiedotamme kunkin alueen töistä erikseen.

Tiedotteet osan 2 etenemisestä

Alla neljä tuoreinta uutista koskien osan 2 töiden etenemistä. Aiempiin tiedotteisiin pääset Kaikki osan 2 tiedotteet -napista.

Aikataulu

Osan 2 Pyynikintori-Santalahti-Lentävänniemi aikataulut kaduittain ja rataosuuksien valmistumisajat

Raitiotien länsiosan rakentaminen alkoi marraskuussa 2020

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020 raitiotien osan 2 (Pyynikintori–Santalahti–Lentävänniemi)  rakentamisesta. Raitiotien osan 2 rakentamisen Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus on 84,9 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen allianssilta tilattavien synergisten rinnakkaishankkeiden tavoitekustannus on 26,2 milj. euroa.

Raitiotietä jatketaan Pyyninkintorilta Lentävänniemeen siten, että rakentaminen aloitettiin osuudella Pyynikintori-Santalahti marraskuussa 2020, ja osuudella Santalahti-Lentävänniemi rakentaminen aloitettiin keväällä 2022.

Tampereen kaupunginhallitus päätti 18.12.2017, että raitiotien osan 2 kehitysvaihe aloitetaan ja suunnitelmat tilataan Raitiotieallianssilta. Osana kehitysvaihetta on suunniteltu myös Enqvistinkadun pistoraide Hiedanrannasta Lielahteen, mutta sen toteuttamisesta päätetään myöhemmin.

Osan 2 raitiotien rakentamisalue

Osan 2 sillat


Tampereen raitiotie osa 2: Pyynikintori – Santalahti – Lentävänniemi


Raitiotie osalla 2 kulkee Sepänkatua Paasikivenkadulle ja Rantatieltä Hiedanrantaan. Sieltä linja jatkuu edelleen Federleynkadun ja Kehyskadun kautta Lielahdenkatua pitkin Halkoniemenkadulle, jossa Pyhällönpuistossa sijaitsee osan 2 päätepysäkki. Linjalle on suunniteltu yhdeksän pysäkkiä ja pysäkkivaraus Näsisaareen. Raitiotien osalle 2 tulee yhteensä neljä sähkönsyöttöasemaa.

Rakentamisesta päätettiin 19.10.2020 Tampereen  kaupunginvaltuustossa.

  • Reitin pituus noin 6, 7 km
  • Pysäkkejä 9 ja yksi pysäkkivaraus (Näsisaari)
  • Sähkönsyöttöasemia 4
  • Uusia siltoja 7, lisäksi muokataan yhtä nykyistä siltaa
  • Kaksoisraidetta 6,6 kilometriä
  • Vaihteita 17 kpl
  • Tukimuureja 7 ja 2 tukimuurikaukaloa
  • Osuus Pyynikintori – Santalahti, valmis 2023
  • Osuus Santalahti – Lentävänniemi, valmis 2024-2025