Osa 2
Pyynikintori - Santalahti - Lentävänniemi

Raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osa 2 rakennettiin vaiheittain siten, että osuus Pyynikintori-Santalahti valmistui kesällä 2023 ja liikenne alkoi 7.8.2023.

Osuudella Santalahti-Lentävänniemi rakentaminen alkoi keväällä 2022. Tämän osuuden rakentamisen ehtona oli, että Näsijärven täyttöön liittyvät lupakysymykset ratkaistaan ennen rakentamisen alkua. Korkein hallinto-oikeus ratkaisi joulukuussa 2021 Näsijärven täyttölupaa koskevan valituksen. Näsisaaren rakennuttaminen toteutettiin Tampereen kaupungin toimesta ja se valmistui etuajassa marraskuun 2022 lopussa. Kevään 2022 aikana Raitiotieallianssi aloitti raitiotien rakentamisen Santalahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella. Raitiotieallianssin työt Näsisaaressa alkoivat keväällä 2023 siltatöillä ja syksyllä 2023 aloitettiin rata-ja katurakennustyöt. Niemenrannan ja Lentävänniemen katutyöt saatiin suurelta osin valmiiksi vuoden 2023 aikana. Vuoden 2024 kesän aikana valmistuivat lopullisesti Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueet ja loppusyksyllä 2024 valmistuivat Santalahden ja Näsisaaren loput rakenteet. Liikennöinti Lentävänniemeen alkoi 7.1.2025.

Osan 2 rakentamislohkot oliat Santalahti, Hiedanranta ja Lentävänniemi.

Tiedotteet osan 2 vaiheista

Alla neljä tuoreinta uutista koskien osan 2 töiden etenemistä. Aiempiin tiedotteisiin pääset Kaikki osan 2 tiedotteet -napista.

Aikataulu

Osan 2 Pyynikintori-Santalahti-Lentävänniemi aikataulut kaduittain ja rataosuuksien valmistumisajat

Raitiotien länsiosan rakentaminen alkoi marraskuussa 2020

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020 raitiotien osan 2 (Pyynikintori–Santalahti–Lentävänniemi)  rakentamisesta. Raitiotien osan 2 rakentamisen Raitiotieallianssia sitova tavoitekustannus oli 84,9 miljoonaa euroa. Tampereen kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen allianssilta tilattavien synergisten rinnakkaishankkeiden tavoitekustannus oli 26,2 milj. euroa.

Raitiotietä jatkettiin Pyyninkintorilta Lentävänniemeen siten, että rakentaminen aloitettiin osuudella Pyynikintori-Santalahti marraskuussa 2020, ja osuudella Santalahti-Lentävänniemi rakentaminen aloitettiin keväällä 2022.

Tampereen kaupunginhallitus päätti 18.12.2017, että raitiotien osan 2 kehitysvaihe aloitetaan ja suunnitelmat tilataan Raitiotieallianssilta. Osana kehitysvaihetta on suunniteltu myös Enqvistinkadun pistoraide Hiedanrannasta Lielahteen, mutta sen toteuttamisesta päätetään myöhemmin.

Osan 2 raitiotien rakentamisalue

Osan 2 sillat


Tampereen raitiotie osa 2: Pyynikintori – Santalahti – Lentävänniemi


Raitiotie osalla 2 kulkee Sepänkatua Paasikivenkadulle ja Rantatieltä Hiedanrantaan. Sieltä linja jatkuu edelleen Federleynkadun ja Kehyskadun kautta Lielahdenkatua pitkin Halkoniemenkadulle, jossa Pyhällönpuistossa sijaitsee osan 2 päätepysäkki. Linjalla on yhdeksän pysäkkiä ja pysäkkivaraus Näsisaaressa. Raitiotien osalla 2 on yhteensä neljä sähkönsyöttöasemaa.

Rakentamisesta päätettiin 19.10.2020 Tampereen  kaupunginvaltuustossa.

  • Reitin pituus noin 6,7 km
  • Pysäkkejä 9 ja yksi pysäkkivaraus (Näsisaari)
  • Sähkönsyöttöasemia 4
  • Uusia siltoja 7, lisäksi muokattu yhtä nykyistä siltaa
  • Kaksoisraidetta 6,6 kilometriä
  • Vaihteita 17 kpl
  • Tukimuureja 7 ja 2 tukimuurikaukaloa
  • Osuus Pyynikintori – Santalahti, valmis 2023
  • Osuus Santalahti – Lentävänniemi, valmis 2024