Tampereen Ratikan viimeinen koeajojakso Santalahti–Lentävänniemi-osuudella alkaa lauantaina

Tampereen Ratikan viimeiset raitiotiejärjestelmää testaavat koeajot Santalahden ja Lentävänniemen välillä tehdään lauantaina ja sunnuntaina 23.–24.11. Koeajettava rataosuus ulottuu Santalahdesta Näsisaaren kautta Hiedanrantaan. Raitiotieallianssi testaa rataa ja sen järjestelmiä päiväaikaan viikonlopun ajan. Sen jälkeen alkavat Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin koeajot, joissa kuljettajat pääsevät harjoittelemaan ajamista uudella osuudella. Koeajorupeama päättyy liikennöinnin alkamiseen tiistaina 7. tammikuuta.

Tampereen Ratikan raitiotiejärjestelmän koeajot Santalahden ja Lentävänniemen välillä huipentuvat Näsisaaren rataosuuden testeihin ensi viikonloppuna. Koeajoja tehdään lauantaina ja sunnuntaina noin klo 8–16.

Ratikka kulkee koeajoissa Santalahdesta Rosenlewin raitiotiesillan kautta Pölkkylänniemeen, josta se jatkaa Pölkkylänsillan yli Näsisaareen. Saaren jälkeen koeajoalue jatkuu Pohjoisen Hiedansillan kautta Hiedanrantaan, jossa Ratikka kulkee Hiedanrannan raitiopysäkille asti. Lisäksi Ratikalla ajetaan yksittäisiä kertoja koko rataosa läpi Lentävänniemen päätepysäkille asti, jossa koeajoja tehtiin jo aiemmin syksyllä.

Raitiotieallianssin tekemien koeajojen jälkeen on vuorossa Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin koeajot, joita tehdään loppuvuonna koko uudella rataosuudella.

– Koeajot kruunaavat raitiotien rakentamisen ja niiden myötä koko uusi osuus valmistuu liikennöitäväksi. Aloitamme Ratikan liikennöinnin Hiedanrantaan, Niemenrantaan ja Lentävänniemeen tiistaina 7. tammikuuta 2025. Ratikan kyytiin on mahdollista päästä uudella alueella jo kolmea päivää aikaisemmin, lauantaina 4. tammikuuta, jolloin järjestämme Lentävänniemen Ratikkajuhlan, Tampereen Raitiotie Oy:n liikennepäällikkö Antti Haukka kertoo.

Koeajoalue jatkuu Näsisaaresta Hiedansiltojen kautta Hiedanrantaan. Kuva: Wille Nyyssönen

Raitiotieallianssi testaa koeajoissa raitiotien ja kaikki sen järjestelmät

Koeajot aloitetaan lauantaina hitaalla ajolla, jossa koko rataosuus käydään läpi noin viiden kilometrin tuntinopeudella. Vielä samana päivänä on tavoitteena tehdä myös liikennöintinopeuden mukaisia ajoja. Näsisaaressa Ratikan maksiminopeus on 60 km/h. Toisena koeajopäivänä testejä tehdään yhdellä ja kahdella vaunulla.

– Koeajoissa testataan kattavasti koko raitiotiejärjestelmä. Testaamme mm. raiteiden ja ajolankojen ajettavuutta sekä liikennevalojen toimintaa. Samalla arvioimme liikennemerkkien, opastimien sekä radan ylityspaikkojen näkyvyyttä. Koeajojen aikana säädämme tarvittaessa myös ratajohdon rakenteita ja testaamme liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta, koeajokoordinaattori Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.

Raitiotiejärjestelmää testataan koejaoissa kattavasti. Kuva: Opa Latvala

Ratikalla ajetaan nyt ensimmäistä kertaa Santalahdesta Näsisaareen, sillä syyskuun koeajoissa rataosa oli vielä kesken, ja vaunut hinattiin saaren läpi Hiedanrantaan. Koeajoissa Ratikka ajetaan Hiedanrannan pysäkille asti, minkä jälkeen se käy vaihtamassa raidetta pysäkin jälkeisellä vaihdealueella.

Koeajojen rataosuus on vajaa kaksi kilometriä, ja raitiotie kulkee siinä pääosin omalla väylällään Santalahden ja Hiedanrannan välillä.

– Raitiotiereitti risteää jalankulku- ja pyöräväylän kanssa Hiedanrannassa Hiedanraitin kohdalla. Ylityspaikalla on koeajojen aikana tarvittaessa liikenteenohjaus varmistamassa turvallisen kulun alueella. Ratikalla liikutaan koeajojen aikana myös Pyhällönpuistoon asti, jolloin Hiedanrannan ja Lentävänniemen välillä ajetaan muun liikenteen joukossa ja noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä, Petra Brunnila mainitsee.

Koeajojen eteneminen riippuu aina tehtävien testien onnistumisesta, joten aikataulumuutokset ovat mahdollisia. Tarvittaessa testejä jatketaan vielä seuraavana viikonloppuna 30.11.–1.12. Raitiotiejärjestelmän koeajojen myötä Raitiotieallianssin rakentamistyöt Tampereen Ratikan parissa päättyvät.

Liikennöinnin koeajoissa kuljettajat pääsevät perehtymään uuteen rataosaan

Tampereen Ratikan kuljettajat pääsevät harjoittelemaan uudella osuudella liikkumista, kun raitiotiejärjestelmä on todettu kokonaisuudessaan toimivaksi ja turvalliseksi Raitiotieallianssin suorittamien koeajojen myötä.

– Testaamme liikennöinnin koeajoissa ajoaikoja ja samalla perehdytämme kuljettajat uuteen rataosaan. On hienoa saavuttaa jälleen yksi maali, jonka eteen olemme tehneet pitkään töitä, suunnitelleet liikennettä ja kouluttaneet uusia kuljettajia, Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala VR:ltä toteaa.

Ratikka liikkuu Santalahden ja Lentävänniemen välillä Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin koeajoissa viikot 50 ja 51 maanantaista lauantaihin klo 7–12. Matkustajia ei oteta kyytiin liikennöinnin koeajojen aikana.

– Liikennöinnin koeajot tehdään normaalisti muun liikenteen joukossa, eli tällöin noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita. Nyt onkin hyvä hetki opetella tai kerrata Ratikkakaupungin liikennesäännöt Tampereen Ratikan verkkosivuilta, Antti Haukka muistuttaa.

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuussivu on osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus

Ratikka liikkuu Santalahden ja Lentävänniemen välillä loppuvuoden aikana. Kuva: Pasi Tiitola