Tampereen raitiotien osat 1 ja 2
Raitiotien osa 1 toteutettiin vuosina 2017–2021. Ensimmäinen osa sisältää raitiotien radat ja pysäkit Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselta sairaalalta Hatanpään valtatielle Sorin aukiolle. Lisäksi on rakennettu varikko Hervantaan.
Osaa 1 rakennettiin kuudessa lohkossa: keskusta, Hatanpään valtatie, Kaleva, Hervannan valtaväylä, Hervanta ja varikko.
Liikennöinti ensimmäisellä osalla alkoi 9.8.2021
Raitiotien osa 2 sisältää osuuden Pyynikintorilta Lentävänniemeen Santalahden, Hiedanrannan ja Niemenrannan alueiden kautta. Osa 2 suunniteltiin rakennettavaksi vaiheittain siten, että osuus Pyynikintori-Santalahti valmistui ja liikenne aloitettiin 7.8.2023.
Osuudella Santalahti Lentävänniemi Tampereen kaupunki sai Näsijärven vesistötäytön lupapäätöksen joulukuussa 2021. Kevään 2022 aikana Raitiotieallianssi aloitti raitiotien rakentamisen Santalahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella. Näsisaaren rakennuttaminen toteutettiin Tampereen kaupungin toimesta vuonna 2022. Raitiotieallianssin työt Näsisaaressa alkoivat keväällä 2023 siltatöillä ja syksyllä 2023 aloitettiin rata-ja katurakennustyöt. Niemenrannan ja Lentävänniemen katutyöt saatiin suurelta osin valmiiksi vuoden 2023 aikana. Vuoden 2024 kesän aikana valmistuivat lopullisesti Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueet ja loppusyksyllä 2024 valmistuivat Santalahden ja Näsisaaren loput rakenteet. Liikennöinti Lentävänniemeen alkoi 7.1.2025.
Osaa 2 rakennettiin kolmessa lohkossa: Santalahti, Hiedanranta ja Lentävänniemi. Tampereen raitiolinjaston pituus osilla 1 ja 2 on yhteensä noin 24 km.
Raitioliikenne Tampereella
Tampereen raitiotiejärjestelmästä vastaa Tampereen Ratikka. Ratikan liikennöinnistä tietoa löytyy Nyssen sivuilta.
Raitiotien liikennesäännöistä, liikennevalojen toiminnasta ja monesta muusta Ratikkakaupungin liikenneturvallisuuteen liittyvästä asiasta löytyy tietoa Tampereen Ratikan sivuilta. Sieltä voi myös ladata erilaisia liikenneturvallisuusmateriaaleja käyttöön.
Raitiotien ensimmäiset linjat rakennettiin kahdessa vaiheessa
Tampereen raitiotien ensimmäiset linjat rakennettiin kahdessa vaiheessa. Osa 1 (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) toteutettiin vuosina 2017–2021.
Osa 2 rakennettiin vaiheittain siten, että osuus Pyynikintori-Santalahti on valmistui kesällä 2023 ja liikenne alkoi 7.8. 2023.
Osuuden Santalahti-Lentävänniemi rakentaminen alkoi keväällä 2022. Näsisaaren rakennuttaminen toteutettiin Tampereen kaupungin toimesta vuonna 2022 ja Raitiotieallianssin työt Näsisaaressa alkoivat syksyllä 2023, Näsisaaren siltojen osalta työt alkoivat jo keväällä 2023. Niemenrannan ja Lentävänniemen katutyöt saatiin suurelta osin valmiiksi vuoden 2023 aikana ja vuoden 2024 kesän aikana valmistuivat lopullisesti Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueet. Loppusyksyllä 2024 valmistuivat Santalahden ja Näsisaaren loput rakenteet. Liikenne Lentävänniemeen käynnistyi suunnitellusti 7.1.2025.
Tampereen raitiotien ensimmäiset linjat suunnitteli ja rakensi Raitiotieallianssi
Raitiotieallianssin muodostivat tilaajaosapuolet Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Group Finland Oy, Sweco Finland Oy, YIT Infra Oy ja AFRY Finland Oy.
Allianssimallissa hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastasivat tilaaja ja palvelutuottajat yhdessä yhteisellä allianssiorganisaatiolla.
Raitiotieallianssi suunnitteli ja rakensi osien 1 ja 2 raitiotien ja varikon Hervantaan. Tampereen kaupunki vastaa raitiovaunujen hankinnasta ja joukkoliikennejärjestelmän suunnittelusta.
Raitiotien osa 1 rakennettiin syyskuussa 2016 valmistuneen toteutussuunnitelman mukaisesti. Toteutussuunnitelmassa on kuvattu raitiotien osan 1 rakentaminen ja tavoitekustannus.
Tampereen kaupunki on laatinut lisäksi osalle 1 raitiotien vaikutusten arviointiraportin. Raportissa arvioidaan raitiotiehankkeen taloudellista kannattavuutta ja muita yhteiskunnallisia vaikutuksia sekä raitiotien rakentamisen vaikutuksia ihmisiin ja ympäristöön.
Raitiotien osa 2 rakennettiin kesäkuussa 2020 valmistuneen toteutussuunnitelman mukaisesti. Myös osasta 2 on laadittu vaikutusten arviointiraportit.
Palvelulupaus rakentamisajalle
Lupaamme, että
- rakennamme Tampereelle uuden ylpeydenaiheen
- mahdollistamme liikkumisen työn aikana
- huolehdimme palvelujen saavutettavuudesta
- otamme huomioon yritystoiminnan tarpeet
- viestimme avoimesti
- toimimme kustannustehokkaasti
- varmistamme turvallisuuden työmaalla ja sen vaikutuspiirissä
- kannamme vastuumme ympäristöstä
- tarjoamme mahdollisuuksia työhön ja oppimiseen
- teemme yhteistyötä kestävien ratkaisujen saavuttamiseksi
- kuuntelemme palautetta ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti
Toivomme
- rakentavaa yhteistyötä
- ymmärrystä rakentamisen aiheuttamille häiriöille
Raitiotie osana kaupungin liikenneverkkoa
Raitiovaunuilla on yhteisiä kaistoja bussien ja/tai henkilöautojen kanssa osalla 1 Hämeenkadulla, Insinöörinkadulla ja Tekunkadulla. Osalla 2 näitä ns. sekaliikenneosuuksia on Sepänkadulla ja Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymässä. Raitiolinjan länsipäässä sekaliikenneosuuksia on Federleynkadulla Niemenvainionkadulle asti. Tämän jälkeen raitioliikenne Federleynkadulla kulkee sekaliikennekaistalla, mutta katu toimii joukkoliikennekatuna eli Ratikka kulkee bussien anssa samoilla kaistoilla Niemenrannanaukiolle asti. Kehyskatu on pääsääntöisesti sekaliikennekatua. Lielahdenkadun päässä raitiotien toinen raide sijaitsee omalla kaistalla ja toinen sekaliikennekaistalla. Muilla osuuksilla raitiovaunut kulkevat omilla kaistoillaan.
Raitiovaunun liikennöinnin keskinopeus on 19–22 km/h ja suurin liikennöintinopeus on 70 km/h, mikä on mahdollista Hervannan valtaväylän rinnalla omalla kaistalla ajettaessa. Lisätietoa raitioliikenteestä, liikenneturvallisuudesta ja vaunuista löytyy Tampereen Ratikan sivuilta.