Raitiotien ajojohtimien asennus Hatanpään valtatiellä loppuvaiheessa – ensimmäiset koeajot kesäkuun lopulla Hämeenkadun liittymän vaihdealueella
Raitiotieallianssin ajojohtimien asennustyöt Hatanpään valtatien rataosuudella eli Hämeenkadun risteyksestä linja-autoaseman edustalle ovat loppuvaiheessa. Töiden edettyä lähes valmiiksi ratainfraa testataan kesä-heinäkuussa ennen varsinaisen liikenteen aloitusta.
– Ajojohtimien asennus on viimeisimpiä työvaiheita raitiotien rakentamisessa, eli koko raitiotien valmistuminen osalla 1 on nyt loppusuoralla. Koeajoja Hatanpään valtatiellä tehdään kahdessa vaiheessa. Kesäkuun lopulla testataan ensimmäiseksi Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymän vaihdekolmion ratainfraa. Muut osuudet Hatanpään valtatiestä koeajetaan heinäkuun puolivälissä, projektipäällikkö Sari Valjus Raitiotieallianssista kertoo.
Kun koeajot ja loput ajojohdinasennukset saadaan onnistuneesti päätökseen, ovat Hatanpään kaikki raitiotietyöt valmiit.
– Raitiotietyöt valmistuvat etuajassa ja liikenne koko osalla 1 voidaan aloittaa 9. elokuuta. Liikenteen aloituksen jälkeen Hatanpään valtatiellä tehdään vielä katurakentamistöitä, jotka valmistuvat syksyn aikana.
Pylväitä 40 ja ajojohdinta puolitoista kilometriä
Hatanpään valtatiellä on yhteensä 40 yhdistettyä sähkörata- ja valaisinpylvästä. Hämeenkadun ja Verkatehtaankadun välillä sähköradan pylvästyyppi on samaa kierteistä tikaspylvästä, jota käytetään myös Hämeenkadulla. Verkatehtaankadusta linja-autoasemalle pylvästyyppi on suoraa tikaspylvästä. Ajojohdinta Hatanpään valtatielle asennetaan kaikkiaan noin 1,5 kilometriä.
Myös raitiotien Hatanpään osuuden sähkönsyöttöasema on valmis. Asema sijaitsee linja-autoaseman edustalla maan alle rakennetuissa tiloissa. Raitiotien osalla 1 on kaikkiaan 11 sähkönsyöttöasemaa. Asemat on sijoitettu niin, että muutaman aseman mahdollisesti vikaantuessa sähkönsyöttö on turvattu eikä raitioliikenteelle aiheudu vikatilanteista häiriötä.
Ratainfra testataan koeajoissa
Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymässä testataan ratainfraa ja radan teknisiä järjestelmiä kesäkuun lopussa. Koeajoissa ajetaan läpi liittymässä sijaitsevan vaihdekolmion kaikki vaihteet kaikista eri suunnista. Koeajot tehdään yöaikaan, tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 29.-30.6. Töiden aikana liikenteenohjaajat ohjaavat autoliikennettä liittymän joka suunnasta. Myös jalankululle ja pyöräilylle opastetaan turvallinen reitti koeajojen aikana.
– Koeajot tehdään yöllä bussiliikenteen tauon aikana, jotta liikenteelle tulisi mahdollisimman vähän haittaa. Ajonopeus koeajoissa on enintään viisi kilometriä tunnissa, Sari Valjus toteaa.
Koeajoissa testataan kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.
Koeajot jatkuvat heinäkuun puolivälissä, jolloin koeajetaan koko Hatanpään valtatien osuus Hämeenkadulta linja-autoasemalle. Koeajoja tehdään viikosta 28 alkaen, ja ensimmäiset koeajot tehdään myös tällöin yöaikaan. Hatanpään valtatiellä tehdään viikoilla 28 ja 29 eli heinäkuun puolivälistä eteenpäin myös loppuasfaltointeja yötöinä. Liikennettä koeajojen ja asfaltointitöiden aikana ohjataan liikenteenohjaajien avulla.