Raitiotien yhteydessä rakennetut jalankulku- ja pyöräväylät käyttöön Hatanpään valtatiellä sekä Paasikivenkadulla
Hatanpään valtatien katurakennustyöt ovat loppuvaiheessa. Kiveystyöt ovat edenneet vaiheeseen, jossa raitiotien rakentamisen yhteydessä Hatanpään valtatien länsipuolelle rakennettu jalankulkuväylä ja pyörätie saadaan koko osuudelta käyttöön torstaina 16.9. Myös raitiotien osalla 2 (Pyynikintori-Santalahti) otetaan käyttöön koko Paasikivenkadun pohjoispuolen uusi jalankulku- ja pyöräväylä perjantaina 17.9.
Hatanpään valtatien katurakennustyöt valmistuvat syksyn aikana – myös uusi ylityspaikka käyttöön
Hatanpään valtatiellä otetaan 16.9. käyttöön kadun länsipuolelle rakennettu eroteltu jalankulku- ja pyöräväylä, jossa pyöräväylän osuus on kaksisuuntainen.
– Hatanpään valtatien katurakennustyöt ovat loppusuoralla ja nyt kun väylät on saatu kuntoon, ne on tarkoituksenmukaista avata käyttöön. Loput kiveys- ja vihertyöt Hatanpään valtatiellä valmistuvat myös lokakuun aikana, lohkopäällikkö Lasse Kivekäs kertoo.
Hatanpään valtatiellä uutta pyörätietä ja jalankulkuväylää on rakennettu kadun länsipuolelle reilut 600 metriä. Hatanpään valtatien itäpuolella sijaitsee jalkakäytävä. Sorinaukion kohdan pyörätie avautuu, kun Tampereen kaupungin teettämä erillishanke Vuolteenkadulla valmistuu. Raitiotien rakentamisen yhteydessä on tehty katurakentamista hyväksyttyjen katusuunnitelmien mukaisiksi.
– Kiveysten viimeistelytöitä on käynnissä vielä muun muassa Pyynikin Brewhousen kiinteistön vierellä. Verkatehtaankadun ja Suvantokadun välillä tehdään vielä betonikiveystöitä samoin kuin Aleksanterinkadun ja Suvantokadun kulmauksessa. Suvantokadun länsipuolella jatketaan vielä reunakivien muutostöitä saarekealueella ja linja-autoasemalla sijaitsevan sähkönsyöttöaseman edustalla viimeistellään piha-aluetta, Lasse Kivekäs toteaa
Syksyn aikana tehdään Hatanpään valtatiellä myös vihertöitä ja puiden istutuksia. Näiden töiden aikana voidaan jalankulku- ja pyöräväylää joutua ajoittain hetkeksi kaventamaan.
Hatanpään valtatiellä otetaan käyttöön myös uusi kadun ja raitiotien ylityspaikka Otavalankadun kohdalla. Ylityspaikka eroaa suojatiestä siten, että ylityspaikalla jalankulkija ja pyöräilijä ovat väistämisvelvollisia raitio-ja autoliikenteeseen nähden. Suojateillä väistämisvelvollisuus on autoliikenteellä ja Ratikalla, joiden tulee antaa tietä jalankulkijalle. Ylityspaikoilla reunakivet on madallettu kadun ylityksen helpottamiseksi.
Uuden ylityspaikan kohdalle liimataan ensivaiheessa tarrat osoittamaan paikan sijaintia. Vastaavia huomiotarroja on käytetty myös Hämeenkadulla.
Paasikivenkadulla kokonaan käyttöön uusi jalankulku-ja pyöräväylä
Tampereen raitiotien osalle 2, Paasikivenkadun pohjoispuolelle, on raitiotietöiden yhteydessä rakennettu uusi jalankulku- ja pyöräväylä. Osuus Haarlankujalta Haarlankadun liittymään saadaan jalakulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttöön perjantaina 17.9. Onkiniemenkadun ja Haarlankujan välinen osuus valmistui jo kesäkuussa.
Uusi pyöräväylä on 2,5 metriä leveä. Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osuudet väylästä on eroteltu betonikiviraidalla. Jalankulku ja pyöräily opastetaan uuden väylän kautta, mutta Haarlan kiinteistön pysäköintialueen ja työmaatukikohdan aidan välissä kulkeva työnaikainen jalankulku-ja pyöräväylä jää edelleen käyttöön. Uusi jalankulku-ja pyöräilyväylä liittyy raitiotien rakentamiseen sekä Paasikivenkadun uusimiseen raitiotien mahdollistavan katusuunnitelman mukaiseksi.