Sammonaukion raitiotien rakentaminen valmistunut


Yksi Tampereen raitiotien keskeisimmistä maamerkeistä on valmistunut, kun raitiotietyöt Sammonaukiolla on nyt saatu päätökseen suunnitellussa aikataulussa. Sammonaukion vaihdealue on ollut yksi hankkeen suurimmista ratatyökohteista, minkä lisäksi aukion katualueet, jalkakäytävät, pyöräväylät, kiveykset ja valaistus on uusittu.

Pyynikintorilta tuleva raitiotie haarautuu Sammonaukion keskellä Taysiin ja Hervantaan, ja se on raitiotien osan 1 ratalinjalla sijaitsevista vaihdealueista suurimpia. Vaihdealue kiskoineen ja betonirakenteineen painaa noin 10 tonnia, ja sen asentaminen oli yksi raitiotien rakentamisen suuritöisimpiä. Myös raitiotien alta tehdyt johto-ja putkisiirrot olivat Sammonaukiolla mittavat, sillä aukiolta käynnistyivät johto-ja putkisiirtotyöt myös Sammonkadulle ja Teiskontielle.

Useita työvaiheita vilkkaan liikenteen keskellä

Sammonaukion rakentaminen alkoi huhtikuussa 2017 laajoilla johto- ja putkisiirroilla raitiotien alta. Myös kaukolämpölinjaa aukiolla uusittiin ja viemärilinjalle rakennettiin suojaputkituksia. Putki-ja johtotöiden jälkeen aukion tulevan vaihdealueen pohjaa paalutettiin ja vahvistettiin paalulaatalla. Sen valmistuttua päästiin rakentamaan ratapohjaa ja valamaan kiintoraidelaatta, johon kiskot vaihteineen on asennettu.

Sammonaukion raitiotien ja kadun rakentaminen on valmistunut
Sammonaukion raitiotien ja kadun rakentaminen on valmistunut

– Raitiotien rakentamisen lisäksi aukion kiveykset, kaistajärjestelyt, liikennevalojärjestelmä, valaistus sekä jalankulku-ja pyöräilyväylät on uusittu katusuunnitelman mukaisiksi, Kalevan alueen lohkopäällikkö Olli Tuomisto Raitiotieallianssista kertoo

Sammonaukio oli työkohteena haastava runsaiden liikennemääriensä vuoksi, ja alueen liikennejärjestelyjä jouduttiinkin rakentamisen edetessä uusimaan useaan otteeseen. Sammonaukion liikennejärjestelyistä paljon kiitosta kuntalaisilta sai vilkkaimpana rakennusvuonna 2018 käytössä ollut kiertoliittymä, joka sujuvoitti liikennettä rakentamisen aikana.

– Teimme alueella melko paljon yötöitä, jotta liikennettä ei olisi häiritty kohtuuttomasti. Muun muassa alueen lopulliset asfaltoinnit tehtiin kahden viikon aikana yötöinä, Tuomisto toteaa.

Koko Kalevan raitiotietyöt valmistuvat suurelta osin tänä vuonna. Sammonkadun ja Teiskontien ratatyöt ja katurakentaminen valmistuvat lokakuun aikana.

Sammonaukion vaihdealue on yksi Tampereen raitiotien osan 1 suurimpia
Sammonaukion vaihdealue on yksi Tampereen raitiotien osan 1 suurimpia
Sammonaukion raitiotie-ja kadunrakennustyöt:

• laajat johto-ja putkisiirrot, kun Teiskontien ja Sammonkadun suurten putkilinjojen siirto alkoi Sammonaukiolta
• Itsenäisyydenkadun puolella ison viemärin suojaputkitukset ja kaukolämpölinjan muutostyöt
• paalutus ja paalulaatan rakentaminen aukion pohjan vahvistamiseksi
• kiintoraidelaatan valu kahdessa vaiheessa vaihteen asennusta varten
• raitiotien sekä puhelin-ja nettioperaattoreiden kaapeleiden putkireittien rakentaminen
• liikennevalojärjestelmän uusiminen
• uudet kiveykset
• uudet asfalttipinnat
• uudet jalankulku-ja pyöräilyväylät
• uudet kaistajärjestelyt
• ratajohtopylväiden ja yhdistettyjen sähkörata-ja valaisinpylväiden asennukset (ajojohtimet asennetaan myöhemmin)
• valaistuksen uusiminen