Tampereen raitiotielle monipuoliset ja modernit pysäkit – Taysin raitiopysäkki valmistuu ensimmäisenä, muiden pysäkkien katosasennukset käyntiin heinäkuussa
Tampereen raitiotien pysäkit tulevat raitiovaunujen ohella näkyväksi osaksi kaupunkikuvaa. Raitiotien osalle 1 (keskusta-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) rakennetaan kaikkiaan 24 pysäkkiä. Tulevaisuuden tarpeisiin on tehty kolme pysäkkivarausta.
Pysäkeistä ja katoksista ensimmäisenä valmistuu Taysin pysäkki sairaalan Elämänaukiolle. Pysäkki on sovitettu Elämänaukion arkkitehtuuriin siten, että pysäkillä on kaksi reunalaituria, joiden katokset on toteutettu suurkatoksena. Pysäkiltä johtavat katokset myös sairaalan pääsisäänkäynnille. Myöhemmin syksyllä Taysin pysäkille asennetaan vielä matkustajainformaatio- ja mainoslaitteet. Muiden pysäkkien osalta katosasennukset alkavat Sammonaukion pysäkillä kesäkuun lopulla, ja asennuksia tehdään erityisesti ensi syksyn ja talven aikana.
– Pysäkkikatosten muotoilussa on huolehdittu, että ne istuvat tamperelaiseen kaupunkimaisemaan. Sen lisäksi, että ne suojaavat matkustajia, pysäkeillä tarjotaan myös tärkeää matkustajainfoa. Osalle pysäkeistä tulee myös pysyväksi elementiksi Ratikkaan, matkustamiseen ja Tampereeseen liittyvää taidetta, toteaa ratapäällikkö Markus Keisala Tampereen Raitiotie Oy:stä.
Pysäkeille matkustajainformaatiota ja valmius älykkäisiin matkustusratkaisuihin
Tampereen Ratikan pysäkkikatokset suunnitellaan vastaamaan mahdollisimman monipuolisesti matkustajien tiedontarpeisiin. Pysäkkikatosten suunnittelussa on otettu huomioon myös valmius tarjota älykästä matkustusinformaatiota.
– Pysäkeille tulee informaationäytöt sekä pysäkkijulisteet. Näytöt ovat kaksipuoleisia ja 32-tuumaisia. Perustietojen lisäksi näytöiltä saa tietoa seuraavien vuorojen saapumisesta sekä poikkeustilanneinformaatiota. Näiden lisäksi näytöillä pystytään tarjoamaan informaatiota kuvan tai videon avulla. Pysäkkijulisteet sisältävät staattiset aikataulut, lähialueen kartan, linjastokartan sekä yleistä tietoa pysäkistä ja joukkoliikenteestä, joukkoliikenneinsinööri Petri Hakala Tampereen kaupungilta selventää.
– Sopimukseemme pysäkkikatostoimittajan kanssa kuuluu oleellisena osana myös katosten kehittäminen matkustuskokemuksen parantamiseksi. Tämä kehitystyö on vielä kesken, mutta siihen kuuluvat mm. pysäkkien kunnossapidon pikapalautejärjestelmä, matkustusinformaation tarjoamista sokeainkirjoituksella ja pysäkkien hyödyntäminen hätätilatiedotuskanavana. Lisäksi kokonaisuudessa ovat optioina vihreät ratkaisut kuten esim. viherkatto, aurinkosähkön hyödyntäminen pysäkkikatosten kattovalaistusjärjestelmässä sekä kaupungin ilmanlaadun seuraaminen katoksiin asennettavin sensorein. Pysäkeille voidaan asentaa myös langaton verkkoyhteys, Markus Keisala luettelee.
Tärkeään rooliin suunnittelussa on nostettu myös pysäkkien ulkomuoto. Pysäkkikatokset on suunniteltu Tampereen katukuvaan sopiviksi. Katosmoduuleja on reunalaituripysäkeillä yhdestä kolmeen, eli katoksen pituus vaihtelee reilusta neljästä metristä 13 metriin.
Taide osaksi pysäkkejä
Tampereen Ratikka valjastaa taiteen monella tavalla osaksi matkustuskokemusta. Osana Ratikan taide -hanketta osalle raitiopysäkeistä toteutetaan pysäkkitaiteen kokonaisuus, joka tuo esille taiteen eri muotoja. Taidepysäkkejä ovat Hakametsän, Tullin, Opiskelijan, Sorin aukion, Hervannan kampuksen, Hippoksen, Uintikeskuksen ja Pyynikintorin pysäkit.
– Ratikan taiteen pysäkkikokonaisuus koostuu teoksista, jotka sijoittuvat pysäkkiympäristöihin, niiden välittömään läheisyyteen tai ovat osa pysäkkikatoksia. Tamperelaiset pääsevät nauttimaan pysäkeillä mm. valo-, video-, ääni-, sana- ja sarjakuvataiteesta, projektipäällikkö Antti Haukka Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelmasta kertoo.
Kaikissa Tampereen Ratikan ensimmäisen osan pysäkkikatosten lasikatoissa on lisäksi taiteilija Ville Anderssonin suunnittelemat painatukset. Painatuksen kuvio on elävää, piirrosjälkimäistä viivaa. Kuvio on suunniteltu niin, että se sopii monenlaisiin pysäkkiympäristöihin ja antaa tilaa toteuttaa pysäkille myös muuta taidetta. Ratikan taide -hankkeesta vastaa Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelma.
Pysäkkikatosten asennus alkaa heinäkuussa
Taysin pysäkin jälkeen seuraava pysäkkikatos asennetaan Itsenäisyydenkadulle Sammonaukion keskilaituripysäkille. Katostyöt alkavat viikolla 27. Katosasennusten jälkeen viimeistellään pysäkin kiveykset, arviolta elokuun alussa. Sammonaukion pysäkillä on tällä hetkellä käynnissä pysäkin tasaus ja hulevesilinjojen muutostyöt, joiden vuoksi pysäkin kiveystä on purettu.
– Talven aikana havaittiin haasteita hulevesien johtamisessa, erityisesti laituripinnan jäätyessä kyseessä on riski liukkauden kannalta. Korjaukset tehdään siis turvallisuussyistä, ja ne on hyvä toteuttaa ennen kuin liikenne alkaa, jotta työt eivät myöhemmin vaikuta matkustajien kulkuun, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus kertoo.
Muilla pysäkeillä ei ole havaittu muutostarpeita pysäkkipinnan tasauksessa, mutta pysäkkikatosten hulevesiputkituksia ja perustuksia varten joudutaan laituripintoja osittain avaamaan. Siinä vaiheessa, kun laitureita on muilta osin suunniteltu ja rakennettu, ei pysäkkikatosten lopullisia suunnitelmia ole tilaajan taholta ollut vielä käytössä. Yhteensovitusta on tehty kevään aikana, kun pysäkkikatostoimittaja on tullut mukaan hankkeeseen.
Tampereen raitiotien osalle 1 tulee raitiopysäkkipareja kaikkiaan 24, joista yksi eli Sammonaukio, on pelkästään raitioliikenteen keskilaituripysäkki. Sen lisäksi raitio- ja bussiliikenteen yhteisiä keskilaituripysäkkejä tulee Kaupin kampuksen, Hakametsän, Turtolan, Hervannan Opiskelijan sekä Hervantakeskuksen pysäkeille.
Tampereen raitiotiellä on keskilaitureita yhteensä seitsemän ja reunalaitureita 40. Kaupin kampuksen ja Hervantajärven matkustajien jättöä varten rakennettaville päätepysäkeille ei asenneta katoksia.
Pysäkkikatokset hankkii Tampereen Raitiotie Oy ja ne toimittaa JCDecaux Finland Oy, jolla on 15 vuoden käyttöoikeussopimus katosten mainospintoihin. Tampereen kaupunki saa 20 prosenttia digitaalisesta mainosajasta kaupunkiviestinnän toteuttamiseen.
Tampereen kaupunki saa 20 prosenttia digitaalisesta mainosajasta kaupunkiviestinnän toteuttamiseen. Pysäkkikatosten kustannukset katetaan mainostuloilla.
Tampereen raitiotien pysäkit
• Pysäkki tai pysäkkipari on yksi pysäkkikokonaisuus, ja näitä on raitiotien osalla 1 (keskusta-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) 24
• Pysäkkien nimet Pyynikintorilta Hervantaan: Pyynikintori, Tuulensuu, Keskustori, Koskipuisto, Rautatieasema, Tulli, Sammonaukio, Kaleva, Uintikeskus, Kalevanrinne, Hakametsä, Turtola, Hallila, Pohjois-Hervanta, Opiskelija, Hervantakeskus, Hervannan kampus, Etelä-Hervanta, Hervantajärvi
• Pysäkkien nimet Tays-Hatanpään valtatie: Kaupin kampus, Tays, Hippos, Kalevan kirkko, Sammonaukio, Tulli, Rautatieasema, Koskipuisto, Sorin aukio
• Sammonaukio on pelkästään raitioliikenteen keskilaituripysäkki
• raitio- ja bussiliikenteen yhteisiä keskilaituripysäkkejä tulee Kaupin kampuksen, Hakametsän, Turtolan, Hervannan Opiskelijan sekä Hervantakeskuksen pysäkeille. Kaupin kampuksen ja Hervantajärven matkustajien jättöä varten rakennettaville päätepysäkeille ei asenneta katoksia.
• Laitureita voi pysäkillä olla yksi tai kaksi. Tampereen raitiotiellä on keskilaitureita seitsemän ja reunalaitureita 40
• Katosmoduuleja on reunalaitureilla yhdestä kolmeen, joten katoksen pituus vaihtelee reilusta neljästä metristä 13 metriin