Tampereen Ratikan liikennöinti Santalahteen alkaa maanantaina 7. elokuuta – Ratikalla tehty kahdessa vuodessa yli 23 miljoonaa matkaa

Tampereen Ratikan reitti laajenee maanantaina 7. elokuuta 2023, kun liikennöinti raitiotien osalla 2A Pyynikintorilta Santalahteen aloitetaan. Uuden osuuden raitiotietyöt valmistuivat ajallaan. Osa 2 Santalahdesta Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen rakennetaan kahdessa osassa. Osa 2B valmistuu vuoden 2024 lopussa ja liikennöinti Lentävänniemeen on määrä aloittaa 7. tammikuuta 2025. Ratikan matkustajamäärät ovat olleet jatkuvassa kasvussa ja sillä on tehty kahden liikennöintivuoden aikana jo yli 23 miljoonaa matkaa. Santalahden liikennöinnin aloitusta juhlitaan tänään, sunnuntaina 6. elokuuta Hämeenpuistossa klo 12-16.

Tampereen Ratikan osan 2 rakentamistyöt aloitettiin syksyllä 2020 ja liikennöinti sen A-osalla, Pyynikintorilta Santalahteen, päästään käynnistämään tavoitteiden mukaisesti. Tampereen raitiotien ensimmäisen osan (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Sorin aukio) liikennöinti käynnistyi myös ajallaan kaksi vuotta sitten 9. elokuuta.

– Tampere on tunnettu kaupunkina, jossa sanat muuttuvat teoiksi, ja jossa on kykyä ja rohkeutta toimia. Näin on myös Ratikan suhteen, projekti on hienosti toteutettu aikataulussa. Tamperelaiset ovat ottaneet Ratikan omakseen, sen suosio jatkaa kasvuaan ja se on soljahtanut erinomaisesti osaksi kaupunkimme liikennejärjestelmää. Ratikka on paitsi sen kiskot ja vaunut, myös taidonnäyte modernista tulevaisuuden Tampereesta, Tampereen pormestari Kalervo Kummola summaa.

– Olemme saavuttaneet jälleen ison askeleen Tampereen Ratikan matkalla: uusi alue on nyt saavutettavissa Ratikalla. Olen ylpeä Ratikka-perheemme työntekijöistä, jotka ovat pistäneet jälleen parastaan, jotta olemme päässeet yhteiseen päämääräämme ajallaan. Haluan kiittää alueen asukkaita ja toimijoita kärsivällisyydestä rakentamisaikana. Nyssen tutkimuksen mukaan Ratikkalinjat ovat Nysse-alueen suositelluimpia ja toivon, että Ratikka ja nyt valmistunut raitiotie katualueineen tekevät niin matkustajien kuin alueella muuten liikkuvien arjesta mukavamman ja sujuvamman, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö sanoo.

Ratikka liikkui ensi kerran Santalahteen ratainfran koeajoissa heinäkuun alussa. Kuva: Raitiotieallianssi/Pasi Tiitola

Raitiotie on rakennettu helpottamaan ja sujuvoittamaan paikallisten ja täällä kulkevien liikkumista. Se on osa Tampereen kehitystä ja muutosta, jolla tavoitellaan ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja kestävien kulkutapojen osuuden kasvattamista.

– Raitiotie on ollut ja on tulevaisuudessakin vahvasti kaupunkikehityshanke. Ratikkareitin varrella olevien asukkaiden määrä on jo kasvanut selvästi. Maankäyttö ja erityisesti asuntorakentaminen on toteutunut selvästi arvioitua nopeammin osalla 1. Vuonna 2016 arvioidun 30 vuoden tarkastelujakson maankäytöstä on toteutunut yli 50 prosenttia jo kuuden ensimmäisen vuoden aikana. Rakentaminen on ollut viime vuosina hyvin vilkasta muutenkin. Ratikkareitillä vetovoima on kuitenkin ollut poikkeuksellisen hyvää, kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen Tampereen kaupungilta kertoo.

Liikennöinnin aloitusta juhlitaan tänään Hämeenpuistossa

Tampereen Ratikan Santalahden liikennöinnin aloittamista juhlitaan tänään, sunnuntaina 6.8. klo 12-16 Hämeenpuistossa. Santalahden Ratikkajuhla levittäytyy myös Santalahden päätepysäkin läheisyyteen sekä tapahtuman ajan liikennöiviin juhlaratikoihin. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Tapahtumassa päästään nauttimaan monipuolisista esityksistä niin Hämeenpuistossa kuin Juhlaratikoissa sekä tutustumaan Tampereen Ratikka -perheen toimintaan. Tapahtumassa pääsee myös osallistumaan Ratikan taiteen työpajaan tai sukeltamaan leikkimieliseen Ratikkasuunnistukseen. Osallistujat voivat lyödä juhlasta itselleen muistoksi Ratikkakolikon.

Ratikkajuhla järjestetään samanaikaisesti Tampereen kaupungin Puistofiestan kanssa Hämeenpuistossa. Tapahtuman ohjelmaan voi tutustua tarkemmin osoitteessa: https://www.tampereenratikka.fi/ratikkajuhla/

Kaksi kilometriä uutta raitiotietä, kolme uutta pysäkkiä

Maanantaina 7. elokuuta käyttöönotettavan Pyynikintorin ja Santalahden välisen raitiotien pituus on noin kaksi kilometriä. Osuuden varrella on kolme uutta pysäkkiä: Särkänniemi Sepänkadulla sekä Tikkutehdas ja Santalahti Rantatiellä.

Raitiotieosuuden rakentaminen aloitettiin marraskuussa 2020 heti sen jälkeen, kun Tampereen kaupunginvaltuusto oli aiemmin lokakuussa hyväksynyt Tampereen raitiotien toisen osan rakentamisen. Valtuuston päätöksellä raitiotie toteutetaan vaiheittain siten, että ensin valmistuu osuus Pyynikintorilta Santalahteen. Näsisaaren lupakysymysten varmistuttua osuuden Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi työt päästiin aloittamaan maaliskuussa 2022.

Raitiotieradan ja sen järjestelmien rakentamisen ohella on uusittu myös kaikki katualueet, joihin raitiotie liittyy.

– Pyynikintori–Santalahti-osuus saatiin valmiiksi suunnitellussa aikataulussa ja koeajot onnistuivat erinomaisesti, joten olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen. Radan ja katurakenteiden rakentamisen yhteydessä uusittiin myös merkittävä määrä kunnallistekniikkaa eli vesi- ja viemäriverkostoa, hulevesijärjestelmiä, sähkö- ja lämpöverkostoa sekä tietoliikennekaapelointeja. Haluamme kiittää asukkaita ja sidosryhmiä hyvästä yhteistyöstä rakentamisen aikana, ja toivomme kaikille oikein mukavia Ratikkamatkoja, Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus sanoo.

Paasikivenkadun jalankulku- ja pyöräväylän rakentaminen oli Pyynikintori-Santalahti-osuuden viimeisiä työvaiheita.
Kuva: Raitiotieallianssi/Wille Nyyssönen

Tampereen kaupunginvaltuuston hyväksymä Raitiotieallianssin osan 2 toteutussuunnitelman mukainen rakentamisvaiheen tavoitekustannus on 99,49 miljoonaa euroa. Tällä hetkellä projektiaikaa on kulunut 64 % ja rakennusvaiheesta on laskutettu 62 %. Rakennushankkeella työskentelee yli 200 henkilöä.

Raitiotieallianssin suunnittelijat ja rakentajat ovat tehneet koko osalla 2 tähän mennessä noin 650 000 työtuntia. Tämä tarkoittaa yli 400 henkilötyövuotta. Alihankintoja Raitiotieallianssi on tehnyt yli 10 000 euron edestä yli 200 eri yritykseltä. Alihankinnoista euromääräisesti kaksi kolmasosaa on kohdistunut Pirkanmaalle.

Koko Tampereen Ratikan osa 2 sisältää 6,7 kilometriä kaksoisraidetta, 9 pysäkkiparia, 4 sähkönsyöttöasemaa sekä 7 uutta silta ja 7 tukimuuria. Toisen osuuden Santalahdesta Lentävänniemeen on määrä valmistua vuoden 2024 lopussa.