Tampereen uusi maamerkki rakentuu aikataulussa – Rosenlewin sillan kansityöt käynnissä
Yksi Tampereen raitiotien suurimmista silloista eli Rosenlewin yli 230-metrinen alikulkusilta etenee aikataulussa. Paasikiventien ylittävällä ja pelkästään raitioliikenteen käyttöön tulevalla sillalla on parhaillaan käynnissä sillan kannen teline- ja muottityöt sekä kannen raudoitus.
”Keväällä alkaneet työt ovat sujuneet suunnitellusti. Kannen teline- ja muottityöt valmistuvat syksyn aikana, ja sillan kannen muottiin asennetaan myös jännitysputket ja varusteet. Kannen raudoitusta tehdään vielä loppuvuoden aikana”, Raitiotieallianssin taitorakenteiden työmaapäällikkö Perttu Vähä-Pietilä toteaa.
Sillalle on viime viikkojen aikana asennettu sillan telineaukot Paasikiventien liikennettä varten.
”Maksimikorkeus sillan alittavalle liikenteelle on nyt 4,4 metriä, josta kerrotaan myös Paasikiventien opasteissa. Lisäksi Paasikiventiellä on otettu käyttöön korkeusrajoittimet eli ylikorkeasta kuormasta varoittavat helistimet ja törmäyspalkit. Niitä sijaitsee ennen siltaa sekä lännen että idän suunnasta ajettaessa”, Vähä-Pietilä muistuttaa.
Siltatyömaalla on marraskuussa tehty myös siltakaukalon perustuksien lyöntipaalutuksia Rantatien puolella. Lyöntipaalutuksien valmistuttua aloitetaan siltakaukalon betonirakenteiden rakentaminen. Kaukalomainen muuri mahdollistaa raitiotien nousemisen sillan päälle Rantatien ja Paasikiventien välisellä kapealla kaistaleella.
Sillan kannen valutyöt ovat vuorossa ensi keväänä
”Kannen valmistuttua se vahvistetaan jälkijännittämällä eli betonirakennetta puristetaan kasaan. Se tehdään jännepunosten eli paksujen teräsvaijerien avulla, joihin jännitys vedetään tunkeilla. Sillan kansimuotin sisään laitetaan ennen betonin valua suojaputkia joihin sujutetaan taipuisia teräsvaijereita kaarevaan muotoon. Kun betoni on kuivunut, vaijereita kiristetään hydraulisen tunkin avulla, minkä jälkeen rakennetta voidaan kuormittaa suunnitellulla tavalla”, Perttu Vähä-Pietilä kertoo.
Sillan valmistuttua sen päällä aloitetaan radan päällysrakennetyöt eli kiskojen asennus. Rosenlewin sillalla raitiotierata toteutetaan sepeliratana.
Raitiotien osan 2 (Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi) suurimmat sillat
Rosenlewin silta:
- Yli 230 metriä pitkä ja kahdeksan metriä leveä silta raitioliikenteen käyttöön
- Sillan tyyppi on jatkuva jännitetty betoninen palkkisilta.
- Silta ylittää Paasikiventien lähtien Rantatien länsipäästä ulottuen Pölkkylänpuistoon.
- Siltaa kannattelee 2 maatukea, 5 pilaria ja se on perustettu pora- ja lyöntipaalujen varaan.
- Rosenlewin sillan työt aloitettiin keväällä 2022 lyöntipaalutuksilla sekä yli 40 metristen porapaalujen paalutuksilla.Porapaalutusten jälkeen työt etenivät sillan alusrakenteisiin. Rosenlewin sillan alusrakenteiden rakentamiseen kuului muottien rakentaminen, raudoitus ja betonointi sekä lopuksi muotin purku.
Sepänkadun ylikulkusilta:
- Leveys enimmillään yli 40 metriä
- Pituus 18,6 metriä
- Ylittää Helsinki–Tampere–Oulu-pääradan sekä Tampereelta Poriin kulkevan junaradan
- Sillan kannella raitiotie, kaksikaistainen ajorata ja ryhmityskaista sekä jalankulku-ja pyöräväylät
Santalahden rantasilta (jalankulkijoille ja pyöräilijöille):
- Pituus noin 150 metriä
- Leveys enimmillään yli kahdeksan metriä
- Ylittää Paasikiventien Santalahden kohdalla
Raitiotien osan 1 (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) suurimmat sillat
Koivusenojan ratasilta, Hervannan valtaväylä:
- Pituus 104,6 metriä, korkeus enimmillään jopa 18 metriä
- Leveys 14,8 metriä
- Ylittää Hervannan kanjonin
Vackerin alikulkusilta, Hervannan valtaväylä:
- Kaksi erillistä siltaa ja niiden välinen maatuki
- Kokonaispituus 250 metriä
- Leveys 9 metriä
- Ylittää valtatien 9 (Tampere – Jyväskylä)
Hallinojan ratasilta, Hervannan valtaväylä:
- Pituus 158 metriä
- Leveys 8,3 metriä
Kekkosentien ylittävä raitiotiesilta
- Pituus noin 75 metriä,
- leveys 8,6 m
- korkeus 8 m