Tampereen raitiotie

Tampereelle rakennetaan raitiotie sujuvoittamaan arkea sekä mahdollistamaan kaupungin kasvua ja kehitystä. Raitiotie rakennetaan palvelemaan joukkoliikenteen ruuhkaisimpia osuuksia ja kaupungin voimakkaita kasvusuuntia. Raitiotie on turvallinen, luotettava ja helppokäyttöinen järjestelmä kaikille ikäryhmille, ja sillä matkustaminen on esteetöntä.

Tavoitteena on, että tamperelaiset voivat olla ylpeitä näyttävistä raitiovaunuista ja nykyaikaisesta raitiotieradasta. Toimiva joukkoliikenne houkuttelee myös uusia käyttäjiä ja matkailijoita luoden lisää elinvoimaa alueelle.


Kasvun ja kehityksen mahdollistaja

Raitiotien varrelle voidaan sijoittaa uusia asuinalueita, sillä se houkuttelee lähelleen palveluita ja työpaikkoja. Katu- ja kaupunkiympäristön viihtyisyys nousee, kun edellytykset kävelylle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle paranevat ja liikenteen aiheuttamat melu, pöly ja tärinä vähenevät.

Raitiotie tarjoaa kaupungin asukkaille uuden sujuvan liikkumismahdollisuuden. Se yhdistää kodit, koulut, työpaikat ja palvelut.

Raitiotieliikenteestä tulee nopein kulkutapa ruuhka-aikoina. Sähköistyvä linja-autoliikenne ja raitiotie yhdessä ovat tulevaisuuden tehokas, moderni ja ympäristöystävällinen ratkaisu.

 

 

 

 

 

  • Tampere kasvaa vuosittain yli 2000 uudella asukkaalla
  • Tampere on vilkas ja kehittyvä matkailu- ja tapahtumakaupunki
  • Tampereella on lähes 40 000 korkeakouluopiskelijaa
  • Raitiotie on tehokas ja taloudellinen joukkoliikenneratkaisu kapealle kannakselle

Raitiotie rakennetaan kahdessa vaiheessa

 

 

 

Tampereen raitiotien rakentaminen on jaettu kahteen osaan. Ensin rakennetaan osa 1 vuosina 2017–2021. Ensimmäinen osa sisältää radat Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselle keskussairaalalle. Lisäksi rakennetaan varikko Hervantaan.

Osa 2 sisältää läntisen radan Pyynikintorilta Lentävänniemeen. Sen toteuttamisesta päätetään myöhemmin Tampereen kaupunginvaltuustossa. Osan 2 tavoiteaikatauluna on suunnitella tarkemmin vuosina 2020–2021 ja päästä rakentamaan vuosina 2021–2024.

Raitiolinjaston pituus on yhteensä 23 km. Liikennöinnin on määrä alkaa ensimmäisellä osalla vuonna 2021.

 

 

 


Luotettavaa ja esteetöntä matkantekoa

 

 

Raitiovaunut kulkevat päiväsaikaan 7,5 minuutin vuorovälein. Keskustassa vuoroväli on 3–4 minuuttia. Vaihtopysäkeillä voi siirtyä bussista raitiovaunuun katetun laiturin yli ilman odotusaikaa, kynnyksiä ja kadun ylittämisen tarvetta.

 

 

 

 

 

 

Raitiovaunuilla on liikennevaloissa etuajo-oikeus. Suurin sallittu ajonopeus on 70 km/h, johon päästään esimerkiksi Hervannan valtaväylän rinnalla omalla kaistalla ajettaessa.

Keskustassa raitiotie sovittaa nopeutensa muuhun liikenteeseen. Keskinopeus koko linjalla on noin 22 km/h. Yhteisiä kaistoja bussien ja/tai henkilöautojen kanssa on Hämeenkadulla, Insinöörinkadulla ja Tekunkadulla, muutoin raitiovaunut kulkevat omilla kaistoillaan. Ajoaika Hervannasta keskustaan on noin 20 minuuttia ja Keskustorilta Taysin pääovelle noin 10 minuuttia.

 

 

 

  • Raitiovaunun matkustajakapasiteetti 240 henkilöä
  • Liikennöintiaika arkisin klo 04–23
  • Vuoroväli 7,5 minuuttia
  • Maksiminopeus 70 km/h
  • Pysäkkilaiturin pituus 47 m

 

 

Tampereen raitiotie on turvallinen, helppo ja esteetön kulkuväline kaikille käyttäjäryhmille. Raitiovaunun kulku on tasaista, matkustaminen niin istuen kuin seisten on miellyttävämpää ja turvallisempaa kuin busseissa.

Raitiovaunut ovat matalalattiaisia nivelvaunuja. Vaunun lattian korkeus katutasosta on 35 cm ja myös laiturit tehdään samaan korkeuteen. Laitureille tulee luiskat molempiin päihin, joten raitiovaunuihin pääsee omatoimisesti niin pyörätuolilla, rollaattorilla kuin lastenvaunuilla.

 

 

 

 

Lisää tietoa raitiotiestä Tampereen kaupungin verkkosivuilla.