Muutoksia koeajojen aikatauluun – paras mahdollisuus vaunun näkemiseen viikonloppuna
Raitiotien koeajot Tampereen omalla Ratikalla alkoivat Hervannassa keskiviikon ja torstain välisenä yönä klo 3.00-6.00. Hitaita koeajoja jatketaan samaan aikaan torstain ja perjantain välisenä yönä. Perjantaiaamupäivälle suunnitellut testit siirtyvät kokonaisuudessaan viikonlopulle. Maksiminopeuden, 70 km/h, testit suoritetaan alkuperäisen suunnitelman mukaan lauantaina ja niitä jatketaan sunnuntaina.
Tampereen Ratikan koeajoissa testataan niin raitiotiejärjestelmää ja rataa kuin uutta, Tampereelle suunniteltua, lajinsa ensimmäistä Tampereen Ratikkaakin. Radan ja raitiotiejärjestelmän testit suorittaa Raitiotieallianssi, ja vaunuvalmistaja Škoda Transtech Oy vastaa Ratikan käyttöönotosta ja testaamisesta. Koeajokokonaisuutta koordinoi sekä raitiotiejärjestelmän että raitiovaunujen omistaja Tampereen Raitiotie Oy.
– Ensimmäiset koeajot meidän tamperelaisten omalla Ratikalla onnistuivat Hervannan katuverkolla odotusten mukaisesti. Koska kyseessä on testit, muutokset aikatauluun ovat kuitenkin aina mahdollisia ja jopa todennäköisiä. Tällä kertaa syynä on kuitenkin se, että muutaman testihenkilökuntaamme kuuluvan asiantuntijan lennot Suomeen eivät onnistuneet suunnitellusti, ja koeajojen aikataulua on muokattu sen mukaan, koeajokoordinaattori, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo selventää.
Koeajoja suoritetaan ensin yöaikaan, jotta bussiliikennettä ei tarvitse ohjata poikkeusreiteille.
Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain kunnes lauantaina päästään ajamaan suurinta sallittua nopeutta. Lauantaina 4.7. koeajoja on tarkoitus suorittaa klo 3.30-18.00 ja sunnuntaina klo 8.00-18.00. Koeajot jatkuvat myös maanantaina klo 8.00-18.00.
– Ratikan liikkeistä kiinnostuneiden kannattaa kuljeskella lauantaina ja sunnuntaina Baanalla Hallilassa ja Turtolassa Laulunmaankadun ylikulkusillalla, sillä vaunun nopeuden nostamista testataan tällä alueella yhdessä Škoda Transtech Oy:n ja Raitiotieallianssin kanssa, Uolamo vinkkaa.
Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta, liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikenne- ja varoitusvaloja, tehdään sähkönsyötön kuormituskokeita ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta ja vaihteenohjausta. Koeajoja tehdään aluksi yhtäjaksoisesti viikoilla 26-29. Viikon 29 jälkeen alkavat vaunulle tehtävät tyyppikokeet, johon liittyvä ohjelma täsmentyy heinäkuussa.
Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat tehtävien testien onnistumisesta. Niihin vaikuttaa myös sää. Koeajojen etenemisestä kerrotaan aktiivisesti Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavissa.