Hyvä yhteispeli auttoi Vuohenojan kevyen liikenteen väylän avaamista

Lähes vuoden tauon jälkeen jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät taas 15. joulukuuta palaamaan omalle reitilleen Hervannan valtaväylän länsilaidalla. Uusi kevyen liikenteen väylä on rakennettu lähes entiselle paikalleen Rieväkadun ja Vuohensillankadun välille. Jalankulku- ja pyöräilyväylän viimeistelyä jatketaan vielä ensi keväänä.

Jalankulku-ja pyörätie valmistui hyvin aikataulussaan. Raitiotierata rakennetaan kevyen liikenteen reitin ja Hervannan valtaväylän väliselle kaistaleelle myöhemmin, viimeistään kesällä 2019. Ratapohjaa on jo tehty valmiiksi.

Kevyen liikenteen väylä avataan jälleen käyttöön 15.12.

Tukimuureja rakennettu ja siltoja muokattu

Valtaväylän varrelle on rakennettu Vuohenojan kohdalle kahdeksan tukimuuria ja kolmea siltaa on muokattu raitiotien tarpeisiin. Viime juhannuksena Hervannan valtaväylän ylittävää ratasiltaa muokattiin yötä päivää junaliikenteen katkon aikana. Raitiotien rakentamisen onnistuminen edellyttää tiivistä yhteispeliä työalueella asuvien ja toimivien sidosryhmien kanssa.

Hyvä yhteistyö alueen kiinteistöjen omistajien kanssa helpotti töitä huomattavasti. Se varmisti sujuvat työvaiheet ja parhaat mahdolliset rakenneratkaisut, kiittelee Raitiotieallianssin siltarakentamisen työmaapäällikkö Jani Kiili.

Maaliskuussa työmaa näytti vielä tältä.

Palautteista oppia liikennejärjestelyihin

Ensimmäiset raitiotien rakentamisesta johtuvat liikennejärjestelyt tehtiin Hervannan valtaväylän varrella vuosi sitten, kun jalankulkijat ja pyöräilijät ohjattiin kulkemaan kiertoreittiä Leipurinkadun, Messukyläntien ja Vuohensillankadun kautta. Vaikka kiertotiestä ilmoitettiin etukäteen kylteillä maastossa ja tiedotteilla Vuohenojan kiinteistöihin, tuli kiertoreitti monelle yllätyksenä.

Harmillisesti myös kevyen liikenteen väylä valtaväylän itäpuolella Vuohenojan kohdalla oli poissa käytöstä samaan aikaan muiden rakennustöiden takia. Raitiotieallianssi otti palautteista opikseen ja reitin varrelle lisättiin kylttejä ja opasteita. Opasteiden sisältöä on kehitetty paljon noista ensimmäisistä kylteistä, ja vähitellen tamperelaiset ovat tottuneet uusiin liikennejärjestelyihin.

Raitiotietyömaa aiheutti muutoksia pyöräilijöiden ja kävelijöiden reiteille vuoden alussa.