Ratikkasanakirja

Tuntuuko ratikkasanasto toisinaan käsittämättömältä? Ihmetteletkö, mistä on kyse, kun puhutaan kiintoraiteesta? Olemme Raitiotieallianssilla keränneet ratikkasanakirjaa, jossa selitämme keskeisimpiä käsitteitä. Tässä pieni maistiainen, jota täydennetään myöhemmin.

 

Ajojohdin

Ajojohdin koostuu ajolangasta, kannattimesta ja ripustimista. Raitiovaunu saa sähkönsä virroittimen avulla ajolangasta.

 

Kaksoisraide

Kaksi vierekkäistä raidetta eli yhteensä neljä kiskoa.

 

Kiintoraide

Insinöörinkatu. Kuva: Raitiotieallianssi / kuvaaja: Susanna Lyly
Kiskon tukirakenteena toimii betonilaatta. Kuvaaja: Susanna Lyly

 

Nurmirata

Nurmirata on raitiotierata, jossa pinnoitteena on nurmi. Nurmirataa
rakennetaan Sammonkadulle, Teiskontielle, Kuntokadun varrelle
keskussairaalan alueelle sekä Hervantajärven kaava-alueelle. Nurmirataa tulee 2880 metriä.

 

Pysäkkilaituri

Pysäkki ja laituri josta noustaan raitiovaunun kyytiin. Pysäkin pinta ja raitiovaunun lattia ovat pysäkkilaiturilla samassa tasossa, jolloin siirtyminen vaunuun on esteetöntä.

 

Päällysrakenne

Kanjoninkatu
Radan päällysrakenne koostuu tukikerroksesta sekä raiteesta. Tukikerros on betonia tai sepeliä. Se pitää raiteen oikeassa asennossa, jakaa kuormia ja muodostaa raiteelle tasaisen ja kantavan alustan.

 

Raide

Hämeenkatu
Raide muodostuu kahdesta kiskosta. Tampereen raitiotien kahden kiskon välinen raideleveys on 1435 mm.

 

Sepelirata

Sepelirata on rata, jonka pinta on sepeliä. Tätä käytetään muun muassa Hervannan valtaväylän osuudella. Sepelirataa tulee 4750 metriä.

 

Tukimuuri

Vuohenoja tukimuuri ja jkpp väylä
Tukimuureilla tasoitetaan korkeuseroja ja tuetaan maa-ja siltarakenteita.

 

Urakisko

Urakisko on kisko, johon on valssattu ura kiskopyörän laipan kulkemista varten.

 

Varikko

Raitiovaunujen säilytys- ja huoltopiste sekä henkilöstön tukikohta.

 

Vignole-kisko