Rantatielle ensimmäiset raitiotiekiskot

Raitiotieallianssi tuo Rantatielle ensimmäiset raitiotiekiskot torstaiaamuna 23.9. kadun länsipäähän. Kaksoisraidetta asennetaan tässä vaiheessa noin 50 metriä. Kiskojen asennusta jatketaan loppuvuoden ajan sitä mukaa kun raitiotien ratapohjaa valmistuu. Kaikkiaan Rantatien länsiosalle asennetaan tänä vuonna kaksoisraidetta yhteensä noin 350 metriä.

Rantatien kiskot asennetaan betonista valettavaan kiintoraidelaattaan. Raidetöitä ovat Rantatiellä edeltäneet johtojen ja putkien siirto pois raitiotien alta.

– Lisäksi rataa varten on tehty pohjatöitä, ja kiskoja päästään nyt asentamaan kadun länsipään ratapohjien valmistumisen jälkeen. Kiskojen asentamista seuraavat muottityöt sekä kiintoraidelaatan betonointi, työmaapäällikkö Mika Virtanen Raitiotieallianssista kertoo.

Lopuksi alue pinnoitetaan tulevien pysäkkien osuudelta asfaltilla ja muulta osin Rantatien raitiotie toteutetaan nurmiratana.

– Kiskojen tuomisesta betonivalun ja asfaltoinnin valmistumiseen kestää useampia viikkoja. Nurmirata kaksoisraiteelle toteutetaan ensi vuoden aikana.

Rantatien osuus raitiotiestä on tässä rakentamisvaiheessa noin 607 metriä ja se toteutetaan pysäkkialueita lukuunottamatta kiintoraiteena, jonka pintarakenne on nurmea. Sepänkadun ja Rantatien välinen osuus puolestaan on sepelirataa, jonka rakentaminen alkaa ensi vuoden puolella. Tänä vuonna raidetöitä tehdään myös Sepänkadulla, jonne ensimmäiset kiskot asennettiin elokuun alussa. Sepänkadulle kaksoisraidetta rakennetaan tänä vuonna noin 300 metriä.

Rantatielle kaksi raitiopysäkkiä

Rantatien katusuunnitelmissa raitiotie kulkee kadun pohjoisreunalla ja autoliikenteen ajorata eteläpuolella. Kadun eteläreunassa kulkee jalkakäytävä sekä välikaista, johon sijoitetaan katupuita sekä kadunvarsipysäköintiä. Pyöräily on linjattu lähes koko kadun matkalta ajoradalle.

Kadun molempiin päihin tulee kiertoliittymät, joiden yhteydessä pyöräily ohjataan erillisiltä väyliltä ajoradalle. Kiertoliittymien itä- ja länsipuolilla pyöräliikenne ohjataan omille väylilleen.

Rantatielle tulee kaksi raitiotiepysäkkiä: länteen Santalahden uuden jalankulun ja pyöräilyn ylikulkusillan kohdalle ja itään Tikkutehtaanrinteen länsipuolelle. Pysäkit ovat reunalaituripysäkkejä, jolloin molemmille kulkusuunnille on oma laituri.

Itäisemmän raitiotiepysäkin yhteyteen tehdään bussipysäkki Paasikiventielle (vt 12). Kadun eteläpuolelle Tipotien alikulun lähistölle on parhaillaan rakenteilla raitiotien sähkönsyöttöasema.

Rantatien raitiopysäkki. Kuva: Tampereen kaupunki

Raitiotie Rantatiellä:

• Rantatien ensimmäiset raitiotiekiskot asennetaan 23.9.
• Rantatielle rakennetaan kaksoisraidetta raitiotien 2A-vaiheessa (Pyynikintori-Santalahti) noin 607 metriä. Pääosa radasta on samanlaista nurmirataa kuin Sammonkadulla.
• Vuoden 2021 aikana kiskoja osalle 2A asennetaan yhteensä noin 650 metriä, josta 300 metriä Sepänkadulle ja 350 metriä Rantatielle
• Koko osalle 2 rakennetaan kaksoisraidetta yhteensä 6 633 metriä, josta nurmirataa on noin kolmannes. Reilu kolmasosa radasta on betoniin valettavaa kiintoraidetta, jota tulee sekä erilliselle väylälle että sekaliikennekaistaosuuksille. Loppuosa radasta on sepeliraidetta.
• Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama, joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä.