Tampereen raitiotien ja Ratikan koeajot laajenevat Taysin alueelle ja Etelä-Hervannan päätepysäkille
Tampereen Ratikka liikkuu ensimmäistä kertaa Kalevassa Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin, alueella sekä Hervannassa Insinöörinkadun ja Makkarajärvenkadun välillä 15. maaliskuuta alkaen. Raitiotiejärjestelmän testaukset kestävät alueilla 26. maaliskuuta saakka, ja testejä tehdään myös useammalla vaunulla yhtä aikaa. Tampereen Ratikan koe- ja koulutusajoja jatketaan samaan aikaan normaalisti jo käyttöönotetuilla alueilla. Niitä tehdään tällä hetkellä arkisin noin klo 8 ja 16 välillä. Ajopäivät tulevat pitenemään kevään aikana, kunnes liikennöinti aloitetaan elokuussa.
Tampereen Ratikan koeajot ulottuvat maanantaina 15. maaliskuuta ensimmäistä kertaa Taysin alueelle ja Etelä-Hervantaan Makkarajärvenkadulle.
– Saavutamme jälleen merkittävän virstanpylvään Tampereen Ratikka-ajassa, kun pääsemme aloittamaan koeajot kahdella uudella alueella. Tämän jälkeen on jäljellä enää Hatanpään valtatien ja sitä kautta linja 1:en käyttöönotto ja koeajot ennen liikennöinnin aloittamista, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää.
Koeajoalueilla liikutaan ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvataan liikenteenohjaajilla. Tiistaina 16. maaliskuuta ovat vuorossa liikennöintinopeuden mukaiset koeajot, jolloin Ratikan nopeus vaihtelee välillä 20-40 km/h.
– Ratikka liikkuu nyt uusille alueille, joten on jälleen syytä muistuttaa liikenneturvallisuudesta. Nyt koeajettavilla osuuksilla on esimerkiksi paljon liittymiä, joten reitin varrella asuvien ja toimivien on hyvä kerrata raitiotien liikennesäännöt, Tampereen Raitiotie Oy:n projekti-insinööri Niina Uolamo toteaa.
Ratikka liikkuu Kalevan koeajoissa Teiskontietä Kaupinkadun liittymästä Tekunkadulle ja sieltä Kuntokadun liittymän kautta Lääkärintielle.
Hervannassa koeajo-osuus lähtee Insinöörinkadulta Atomipolulta ja etenee Arkkitehdinkadun ja edelleen Tohtorinpuiston kautta Makkarajärvenkadulle ja Hervantajärven päätepysäkille.
– Liittymäalueilla ja tonttiliittymissä tulee olla tarkkana ja varsinkin raitiotien liikennevalojen toimintaperiaatteisiin kannattaa tutustua Tampereen Ratikan sivuilla.
Liikenteen sujuvuus varmistetaan uusilla koeajoalueilla maanantaina ja tiistaina 15.-16.3. liikenteenohjaajilla. Tielläliikkujien tulee siis kulkea ensisijaisesti liikenteenohjaajien opasteiden mukaisesti, myös silloin, kun liikennevalot ovat päällä. Liikenteenohjaajien opastuksen päätyttyä alueella noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita. Alueelle pystytetään myös opastekylttejä, joilla muistutetaan koeajojen olevan käynnissä.
Ajantasaisen tiedon koeajojen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista. Koeajoalueiden kotitalouksiin jaetaan myös tietoa Ratikkaliikenteestä ja koeajoista suorajakeluna.
Ratainfra testataan kattavasti – sen jälkeen alueella koulutusajoja ja vaunutestejä
Uusien alueiden koeajoissa testataan ensin kattavasti koko radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa koeajoissa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta. Samalla arvioidaan liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Lisäksi säädetään liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta sekä vaihteenohjausta.
Ratikalla ajetaan aluksi kävelyvauhdilla ja nopeutta lisätään asteittain. Raitiotien liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja tehdään heti, kun ratainfra on todennettu toimivaksi hitailla koeajoilla.
– Koeajot aloitetaan yhdellä vaunulla tehtävillä testeillä, joissa liikutaan aluksi kävelyvauhdilla. Lisäksi teemme kahden vaunun koeajoja, joissa tarkastelun kohteena ovat etenkin vaunujen ulottumat sekä liikenne- ja varoitusvalojen toiminta, projekti-insinööri Petra Brunnila Raitiotieallianssista kertoo.
Koeajoja pyritään suorittamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella, mutta siirtymäajot varikolta koeajoalueelle tehdään mahdollisesti myös ruuhka-aikoina. Ratikka on tamperelaisille jo tuttu näky, joka liikkuu osana muuta liikennettä. Koulutusajoja ja vaunutestejä jatketaan erilaisissa olosuhteissa koko kevään.
– Koeajojen eteneminen ja tarkemmat aikataulut riippuvat aina tehtävien testien onnistumisesta. Muutokset ovat siis mahdollisia. Ratikan bongaajilta toivomme malttia ja tarkkaavaisuutta liikenteessä. On tärkeää, että jokainen huolehtii tarvittavista turvaetäisyyksistä niin Ratikkaan kuin näin korona-aikana myös toisiinsa, Niina Uolamo muistuttaa.
Arviolta viikolta 14 lähtien Ratikan koulutusajot laajenevat Taysin ja Etelä-Hervannan alueille.
Tampereen Ratikan sivuilla on runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla.
Ratikka vie palveluihin ja työpaikkakeskittymiin
Tampereen yliopistollinen sairaala Tays on yksi Pirkanmaan suurimpia työpaikkakeskittymiä ja julkisten palveluiden asiointikohde. Raitiotietä suunniteltaessa sekä kunnallisessa päätöksenteossa nähtiin keskeisenä tavoitteena, että raitiotie palvelee Taysin liikennetarpeita heti ensimmäisessä toteutusvaiheessa. Tämä toteutuukin elokuussa, kun yhtä aikaa Pyynikintori–Hervanta-linjan kanssa käynnistyy myös liikenne Taysin ja Hatanpään valtatien välillä. Hatanpään valtatien rakentamistyöt valmistuvat etuajassa, ja liikenne koko osalla 1 voidaan aloittaa 9. elokuuta.
– On matkustajien kannalta erinomainen tilanne, että saamme koko raitiotieverkon käyttöön yhtä aikaa uudistetun bussilinjaston kanssa. Se helpottaa myös liikenteen suunnittelua ja palveluiden viimeistelyä, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö toteaa.
Tampereen raitiotiehanke on edennyt osittain jopa etuajassa ja käyttöönotossa ollaan aikataulussa.
– On hienoa, kuinka jouhevasti matkamme kohti liikennöinnin aloittamista on edennyt. Koronatilanne koettelee koko maailmaa, ja olemme kiitollisia siitä, että se ei ole hidastanut tähän mennessä toimiamme. Joudumme kuitenkin pohtimaan tarkasti Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin kanssa sitä, milloin on oikea hetki aloittaa matkustajille avoin koeliikenne. Siitä asiasta päätetään ja tiedotetaan lähiaikoina erikseen, Sirviö jatkaa.
Päivitetty 8.3.koeajojen laajenemisaika vkosta 12 viikolle 14