Tampereen raitiotien ja Ratikan koeajot Taysin ja Etelä-Hervannan alueella onnistuivat odotetusti

Tampereen raitiotien ja Ratikan ensimmäiset koeajot Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin, alueella sekä Etelä-Hervannassa on saatu päätökseen suunnitellusti. Koeajojen aikana testattiin koko ratainfra kattavasti sekä hitailla että liikennöintinopeuden mukaisilla nopeuksilla ja myös usealla vaunulla yhtä aikaa. Ratikan opetusajot jatkuvat kevään aikana kaikilla testatuilla rataosuuksilla eli keskusta–Kaleva–Hervanta–Tays-välillä. Myös asiakastestaus jatkuu huhtikuun alkupuolella suljettujen pienryhmien kanssa. Ajopäivät tulevat pitenemään kevään aikana, kunnes liikennöinti aloitetaan elokuussa.

Koeajoissa testattiin radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Testeissä arvioitiin raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta sekä liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien toimintaa sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä.

Taysin pysäkki
Koeajot sujuivat onnistuneesti Taysin ja Etelä-Hervannan alueella. Kuvassa Taysin pysäkki. Kuva: Wille Nyyssönen

– Reitillä olleita liikennevaloja säädettiin yhdessä Tampereen kaupungin kanssa, jonka vastuulla on myös Ratikan liikennevalojen toimivuus. Liikennevalot vaikuttavat merkittävästi sujuvaan kaupunkiliikenteeseen, ja yritämme hakea yhdessä parasta mahdollista tapaa toimia. Tätä toimintaa tullaan jatkamaan edelleen. Kun matkustajille avoin koeliikenne alkaa, tarkkailemme erityisesti sitä, miten Ratikan pysähtymisajat pysäkeillä vaikuttavat valokiertoihin, projekti-insinööri, koeajokoordinaattori Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä kertoo.

Koeajoissa havaittiin myös huolestuttavia tilanteita, kun jalankulkijoita näkyi raitiotieliikenteen käyttöön tarkoitetulla valtatie 12:n ylittävällä Kekkosentien ratasillalla TAMKin vieressä sekä Ruskontien alikulussa.

– Kaikenlainen oleskelu radalla, raitiotiesilloilla tai alikulussa on kiellettyä. Ratikan nopeus tulee olemaan näissä mainituissa paikoissa 40 kilometriä tunnissa, Uolamo painottaa.

Tohtorinpuistossa
Ratikka alittaa Tohtorin ylikulkusillan Tohtorinpuistossa. Alikulku on tarkoitettu vain raitioliikenteelle. Kuva: Wille Nyyssönen

Tampereen Ratikan sivuilla on runsaasti yleistä tietoa raitiotien liikennesäännöistä ja lisäksi kaavioita ajoneuvoliikenteelle, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Liikennesääntöjä opastetaan myös useiden animaatioiden avulla.

Ratikan asiakastestaus jatkuu suljetuilla pienryhmillä

Koronatilanteen vuoksi Ratikan avointa koeliikennettä ei voida aloittaa 1.4. matkustajien kanssa, mutta asiakastestaus jatkuu huhtikuussa suljettujen pienryhmien avulla. Avoimen koeliikenteen aloitusta siirrettiin Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin päätöksellä. Tarkka aloituspäivämäärä päätetään koronatilanteen ehdoilla, ja aiheesta tiedotetaan uudelleen huhtikuun aikana.

– Koeajot on jälleen saatu hienosti maaliin. Tämän jälkeen on jäljellä enää Hatanpään valtatien ja sitä kautta linja 1:en koeajot kesällä ennen varsinaisen liikennöinnin aloittamista. Ratikan testimatkustajiksi alkuvuonna valitut ovat nyt iso apu siinä, että voimme testata liikennöintiä turvallisesti ennen elokuuta. Avoimen koeliikenteen osalta haluamme varmistaa turvallisen toteutustavan ennen kuin päätöksiä tehdään, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö selventää.

Ajantasaisen tiedon ratikkaliikenteen vaiheista ja tulevista koeajoista saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista. Bussilinjaston uudistuksesta ja Ratikalla matkustamisesta löytyy tietoa Nyssen verkkosivuilta osoitteesta www.nysse.fi/ratikka.