Tampereen raitiotien ratatyöt vauhdissa – kymmenen kilometriä kaksoisraidetta rakennettu

Tampereen raitiotie on saavuttanut jälleen merkittävän välietapin, sillä kaksoisraidetta on tänään 25.6 rakennettu täydet kymmenen kilometriä. Kaksoisraidetta on nyt siis kaksi kolmasosaa koko raitiotien ensimmäisen osuuden, keskusta–Hervanta–Tays, kokonaismäärästä. Raitiotien koko pituus tällä osalla on 15 kilometriä. Kiskotöistä valtaosa valmistuu tänä vuonna.

Jopa 600 metriä rataa viikossa

Kiskotyöt etenevät kaikilla rakentamislohkoilla. Keskustassa, Kalevassa ja Hervannassa raitiotie toteutetaan pääasiassa valamalla kiintoraidelaattaa, johon kiskot asennetaan. Hervannan valtaväylän varrella on tänä vuonna aloitettu sepeliradan rakentaminen, joka on edennyt suunnitellusti. Sepelirataa tulee joitakin osuuksia myös Kalevaan ja Hervantaan. Hervannassa sijaitsevalla raitiovaunuvarikolla käytetään molempia tekniikoita, sillä varikkorakennusten sisätiloihin raiteet toteutetaan kiintoraidelaatta-menetelmällä ja varikon piha-alueella sepeliratana. Varikon alueelle tulee raidetta kaikkiaan noin neljä kilometriä.

Sepelirataa Hervannnan valtaväylän raitiotiesilloilla
Sepelirataa Hervannnan valtaväylän raitiotiesilloilla

– Rataa syntyy vauhdilla, sillä viikossa kaksoisraidetta rakennetaan jopa noin 600 metriä. Sepeliradan rakentaminen on huomattavasti nopeampaa kuin kiintoraidelaattojen valaminen, jossa on useita työvaiheita. Toki sepeliradalla tehdään vielä viimeistelynä raiteen oikomista, raiteen tuentaa ja tukikerroksen profilointia eli sepelikerrokset tiivistetään kiskojen ja ratapölkkyjen ympärille, Raitiotieallianssin päällysrakennetöistä vastaava Timo Kuusela kertoo.

Teiskontien tulevan nurmiradan kiintoraidelaattaa ja kiskoja
Teiskontien tulevan nurmiradan kiintoraidelaattaa ja kiskoja

Päällysrakennetöiden ohella raitiotielle on tänä vuonna asennettu jo runsaasti sähköliikenteen vaatimia rakenteita eli sähköratapylväitä ja ajojohtimia. Ajojohdinta Tampereen raitiotielle asennetaan kaikkiaan noin 34 kilometriä. Lisäksi raitiotielle tulee useita teknisiä järjestelmiä kuten liikennevaloja ja turvalaitteita.

Insinöörinkadun valmista rataa
Insinöörinkadun valmista rataa

– Valmiista raitiotieradasta puhutaan siinä vaiheessa, kun kaikki tekniset järjestelmätkin on asennettu. Ajojohtimien ja teknisten järjestelmien asennusta jatketaan myös tänä vuonna hyvin pitkälle, Kuusela summaa.