Tampereen raitiotien sähköjärjestelmän kuormitustestit sujuivat suunnitellusti – testijakson viimeiset koeajot tehdään Hervannan valtaväylällä

Tampereen Ratikan ja raitiotien toisella koeajoviikolla katuverkolla testattiin raitiotien ja vaunun sähköjärjestelmiä. Hermiankatua ajettiin lisäpainoilla kuormitetulla vaunulla edestakaisin, ja sähkönkuormituksen testit saatiin vietyä loppuun onnistuneesti. Alkaneella viikolla koeajoja jatketaan jälleen Hervannan valtaväylällä, jossa ratainfran ja vaunun ominaisuuksia testataan myös huippunopeuksilla eli 70 kilometrin tuntivauhdissa. Testien turvallisuuden varmistamiseksi koeajojen seuraajien tulee noudattaa raitiotien liikennesääntöjä eikä ulkopuolisten pidä mennä rata-alueelle.

Sähköjärjestelmien testeissä vaunua kuormitettiin lisäpainoilla siten, että se vastasi vaunun enimmäismatkustajamäärää. Tällä 84,4 tonnin maksimipainolla päästiin todentamaan, miten Hermiankadun mäki ja paino yhdessä vaikuttavat sähköjärjestelmiin.

– Testitulokset olivat odotusten mukaisia ja vaunu ja sähköjärjestelmä toimivat pääosin hyvin yhteen. Pientä huoltoa ja säätöä teimme vaunulle keskiviikkona, ja loppuviikon koeajot sujuivatkin sitten suunnitelmien mukaan. Sen vuoksi juuri testataan, että tarpeellisia muutoksia voidaan tehdä heti, koeajokoordinaattori Niina Uolamo Tampereen Raitiotie Oy:stä summaa.

Viikolla 29 jatketaan radan ja sen teknisten järjestelmien testaamista Hervannan valtaväylällä maanantaina ja tiistaina klo 9-15. Keskiviikko on varapäivä koeajoille.

Viikolla 29 koeajot jatkuvat vielä Hervannan valtaväylällä. Kuvassa ratikka kuvattuna Hervannan valtaväylällä, kuvan oikeassa reunassa.
Viikolla 29 koeajot jatkuvat vielä Hervannan valtaväylällä

– Teemme muun muassa sähkönsyötön korvauskytkentöjä, merkkien tarkastusta, varoitusvalojen säätöjä sekä Ratikan valoilmaisujen oikean tason tarkistuksia, Uolamo kertoo.

Viikon 29 jälkeen testejä jatketaan vielä varikolla ja aloitetaan myös vaunulle tehtävät tyyppikokeet, joiden pohjalta päivitetään protovaunuun tehdyt muutokset Tampereen seuraaviin Ratikoihin. Seuraavan kerran vaunu nähdään katuverkolla viikolla 32.

Ratikan bongaus kiinnostaa

Ratikka on ollut koeajojen aikana suosittu nähtävyys ja sitä on valokuvattu ahkerasti.

– On ollut mukava seurata sosiaalisessa mediassa, miten innostuneita ihmiset Ratikasta ovat. Toivomme kuitenkin, että ihmiset muistavat toimia liikenteessä vastuullisesti eivätkä aiheuta valokuvatessaan vaaratilanteita muulle liikenteelle. Ratikan näkemiseen tarjoutuu kyllä mahdollisuuksia, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö muistuttaa.

Ratikkaa on bongattu ja kuvattu ahkerasti

Sirviö huomauttaa myös, että liikuttaessa radan, varikon ja raitiotiehen välittömästi kuuluvien rakenteiden ja laitteiden lähistöllä on oltava tarkkaavainen.

– Haluamme varmistaa sekä kaikkien koeajoja tekevien että niitä seuraavien turvallisuuden. Rata-alue ei ole kulku- tai oleskelupaikka, sillä Ratikka ei voi väistää radalla kulkijoita. Nyt on hyvä hetki ottaa raitiotien liikennesäännöt haltuun ja totutella ratikkakaupungissa liikkumiseen, Sirviö painottaa.

Esimerkiksi raitiovaunuvalojen toiminta kannattaa nyt kerrata. Uuden Tieliikennelain myötä punaiset valot palavat raitiovaunuvaloissa nyt yhtäjaksoisesti merkkinä siitä, että raitiovaunu kulkee risteyksestä läpi. Aiemmin punaiset valot vilkkuivat. Raitiovaunuvalot toimivat siis siten, että vilkkuvan keltaisen aikana pitää noudattaa erittäin suurta tarkkaavaisuutta ja kiinteää keltaista ei saa enää ohittaa, sillä Ratikka on jo lähellä. Kiinteiden punaisten valojen palaessa risteykseen ei enää missään tapauksessa saa ajaa.

Raitiovaunuvalojen toimintaa testataan koeajojen aikana, ja kaupunkilaisilta toivotaan palautetta valo-opastimien toiminnasta. Sitä voi osoittaa suoraan Tampereen kaupungin asiakaspalveluun, palvelupiste Frenckelliin, puh. (03) 5656 4400 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu.palaute@tampere.fi.

Koeajoissa testataan yhtä aikaa rataa ja sen teknisiä järjestelmiä sekä Tampereelle suunniteltua Tampereen Ratikkaa. Radan ja raitiotiejärjestelmän testit suorittaa Raitiotieallianssi, ja vaunuvalmistaja Škoda Transtech Oy vastaa Ratikan käyttöönotosta ja testaamisesta. Koeajokokonaisuutta koordinoi raitiotieinfran ja raitiovaunujen omistaja Tampereen Raitiotie Oy. Koeajojen etenemisestä kerrotaan aktiivisesti Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavissa.

Tampereen Ratikan liikenneturvallisuusmateriaaliin kannattaa tutustua osoitteessa www.tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus