Pirkankadulla ja Itsenäisyydenkadulla muutetaan raitiotien ylityspaikkoja suojateiksi

Pirkankadulla ja Itsenäisyydenkadulla tehdään kesän aikana muutostöitä mm. katujen raitiotien ylityspaikoilla. Joitakin ylityspaikkoja muutetaan suojateiksi turvallisuussyistä. Muutosten tavoitteena on parantaa jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta raitioliikenteen alkaessa. Lisäksi radan varrella tehdään vielä joitakin muutoksia mm. reunakivien tasaukseen sekä liikennevalojen painonappeihin niiden käytettävyyden parantamiseksi. Muutokset tehdään Raitiotieallianssin liikenneturvallisuusauditoinnin perusteella. Työt aloitetaan torstaina aamulla 6.8.

Pirkankatu kuvattuna kohti Hämeenpuistoa Mariankadun kohdalta auringonlaskussa.
Pirkankadulla muutoskohtia on neljä: Mustalahdenkadun, Kortelahdenkadun, Mariankadun ja Sotkankadun liittymien ylityspaikat. Kuva: Wille Nyyssönen
Lisää suojateitä raitiotien varrelle

Raitiotien suunnittelun ja rakentamisen yhteydessä osa jalankulkijoiden ylityspaikoista muutettiin suojateiksi. Ylityspaikat poikkeavat suojateistä siten, että ylityspaikka on kohta, josta raitiotien voi ylittää, mutta jalankulkijan tai pyöräilijän on väistettävä raitiovaunua. Ajoradan yli on näissä paikoissa suojatie, mutta kiskojen yli ei. Suojatiellä puolestaan raitiovaunu väistää jalankulkijaa ja pyöräilijää.

– Olemme Raitiotieallianssissa tarkastelleet nyt valmistuneiden ylityspaikkojen liikenneturvallisuutta yhdessä ja tulleet siihen johtopäätökseen, että osa ylityspaikoista on syytä muuttaa suojateiksi ennen raitioliikenteen alkua, suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta kertoo.

Käytännössä muutokset tarkoittavat sitä, että jo valmistuneille ylityspaikoille tehdään yhtenäinen asfaltointi kadun ja raitiotien yli ja siihen maalataan suojatien ajoratamerkinnät koko matkalta.

– Tärkeintä on saada raitiotien ja katujen ylityspaikoista johdonmukaisia ja turvallisia. Osalla nykyisistä ylityspaikoista on olemassa riski, että ihmiset jäävät raiteiden keskellä olevalle alueelle odottamaan kadun ylitystä. Tällaisista tapauksista on havaintoja esimerkiksi Pirkankadulla. Emme halua jättää tällaisia riskitekijöitä liikenteeseen, joten muutokset ovat tarpeen, Vandell painottaa.

Pirkankadulla muutoskohtia on neljä: Mustalahdenkadun, Kortelahdenkadun, Mariankadun ja Sotkankadun liittymien ylityspaikat. Itsenäisyydenkadulla muutokset tehdään Sammonaukion raitiopysäkin molempiin päihin, jotka muutetaan yhteneväisiksi suojateiksi. Mariankadun, Kortelahdenkadun ja Mustalahdenkadun suojateille tulee väliaikaiset suojatiet aivan nykyisten viereen. Väliaikaiset suojatiet ovat käytössä muutaman päivän. Sotkankadun kohdalla suojatie suljetaan kokonaan, koska risteyksen toisella puolella on käytössä oleva suojatie. Töitä ei tehdä samaan aikaan Pirkankadulla ja Itsenäisyydenkadulla.

– Vaikka raitiovaunulla onkin väistämisvelvollisuus suojatiellä kulkijoihin nähden, on tarkkaavaisuus silti tarpeen. Raskas raitiovaunu ei pysty äkkipysähdyksiin eikä voi väistää kulkijaa, Vandell muistuttaa.

Raitioliikenteen koeajot jatkuvat myöhemmin syksyllä keskusta-alueella. Ennen koeajoja on hyvä kerrata raitioliikenteen liikennesäännöt Tampereen Ratikan sivuilta https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikka/liikenneturvallisuus/ 

 

Pirkankatu kuvattuna auringonlaskussa kohti Pyynikintoria Mariankadun kohdalta.
Mariankadun, Kortelahdenkadun ja Mustalahdenkadun suojateille tulee väliaikaiset suojatiet aivan nykyisten viereen. Väliaikaiset suojatiet ovat käytössä muutaman päivän. Kuva: Wille Nyyssönen