Raitiotieallianssin elokuu: Raitiotietyöt etenevät aikataulussa ja budjetissa
Tampereen raitiotien rakentaminen etenee ja kaksoisraidetta on nyt asennettu 15 259 metriä. Yhteensä Tampereen raitiotien osan 1 pituus on 15 650 metriä. Heinäkuussa saatiin päätökseen raitiotietyöt Itsenäisyydenkadun rautatien alittavassa tunnelissa, ja eteläpuolen pyöräily- ja jalankulkuväylä avattiin jälleen käyttöön. Rautatienkadulla ja Itsenäisyydenkadulla tehtiin heinäkuun lopussa loppuasfaltointeja. Hämeenpuistossa otettiin käyttöön suojatie pääkirjasto Metson edustalla.
Heinäkuun koeajot Tampereen omalla ratikalla sujuivat suunnitellusti ja koeajoja jatketaan viikolla 32. Viikolla 32 liikutaan varikon alueella, Hermiankadulla sekä Atomipolulla. Tällä koeajojaksolla testataan varikon asetinlaitetta sekä radan vaihteenohjausjärjestelmiä. Ratikkaan liittyvät liikennesäännöt kannattaa ottaa haltuun, ne löytyvät mm. Tampereen Ratikan sivuilta.
Koronavirus ei ole toistaiseksi vaikuttanut raitiotien rakentamisen etenemiseen, mutta virustilannetta seurataan edelleen tarkasti ja toimenpiteisiin on varauduttu, mikäli tilanne muuttuu.
Töiden ja kustannusten etenemistä voi seurata Raitiotieallianssin nettisivuilla sekä Tampereen kaupungin nettisivuilla.
Rakentaminen monessa kohteessa loppusuoralla
Keskusta
Keskustassa tehdään kiveystöitä ja viheralueiden siistimistä. Yhteiskäyttöpylväiden asennus jatkuu Hämeenkadulla, jonka jälkeen päästään asentamaan ajojohtimia.
Pirkankadulla on saatu ajoradan päällystykset tehtyä ja alueella on käynnissä viheralueiden siistiminen.
Hämeenkadun ajoradan nupukiveys on valmis ja liikenne siirretään sekaliikennekaistalle koko Hämeenkadun osuudelta torstaina 6.8.
Reunojen kiveystyöt ovat pääosin valmiina Aleksanterinkadun ja Koskikadun välillä. Hämeensillalla ja Koskipuistossa aloitetaan reunojen kiveystyöt.
Itsenäisyydenkadulla on tehty heinäkuussa loppuasfaltointeja. Tullin sähkönsyöttöaseman piha-alueen muotoilu ja tyhjennys on käynnissä. Samalla Itsenäisyydenkadulla tehdään viheralueiden siistimistä.
Hatanpään valtatie
Hatanpään valtatiellä työt etenevät suunnitellusti ja työt kiintoraidelaattojen parissa ovat käynnissä koko alueella. Nupukiveystöitä aloitetaan Hämeenkadun ja Verkatehtaankadun välillä. Sähköratapylväiden ja valaistuksen asennus aloitetaan välillä Hämeenkatu-Otavalankatu.
Hatanpään valtatien itäreunassa Verkatehtaankadun ja Otavalankadun välillä on käynnissä kiveystöiden tekeminen. Kiveystyöt aloitettiin viikolla 30 ja ne jatkuvat viikolle 37 saakka. Työt aloitettiin Verkatehtaankadun päästä ja ne etenevät järjestyksessä kohti Suvantokatua. Uutta jalankulkureittiä avataan sitä mukaan, kun kiveystä saadaan valmiiksi.
Hatanpään valtatiellä Otavalankadun tunnelin vesieristystöitä jatketaan seuraavaan vaiheeseen. Kulku Otavalankadulta Hatanpään valtatielle on poikki viikkojen 31-34 ajan, mutta kulku tunneliin säilyy. Otavalankadun sisäänkäynnin hissi on myös pois käytöstä töiden aikana. Jalankulku siirretään samalla kadun länsireunalle. Kulku liikkeisiin ja kiinteistöihin järjestetään pohjoisesta ja etelästä Verkatehtaankadun ja Suvantokadun suunnasta.
Kaleva
Kalevassa tehdään vihertöitä ja kiveyksiä. Kekkosentien ylittävän ratasillan maisemointityöt on tehty ja luiskien kylvötyöt on saatu valmiiksi. Lääkärintien multaustyöt ovat valmiina kadun itäpäässä ja odottavat kylvöä. Lääkärintiellä jatketaan töitä multausten ja kiveysten parissa. Sammonaukiolla ja Sammonkadulla tehdään kiveystöitä.
Hervannan valtaväylä
Hervannan valtaväylällä tehdään vielä joitakin viimeistely- ja jälkitöitä.
Hervanta
Insinöörinkadulla tehdään yötöinä ajojohdinasennuksia elokuussa. Makkararajärven alueelle pystytetään sähköratapylväät alkusyksystä ja ajojohtimet asennetaan marraskuussa. Tohtorinpuiston ja Makkarajärvenkadun raitiotie- ja kadunrakennustyöt valmistuvat tänä vuonna.
Raitiotien länsiosasta päätös lokakuussa
Raitiotieallianssi on viimeistellyt osan 2 (Pyynikintori – Lentävänniemi ja Lielahti) rakentamiseen tähtäävää suunnittelua. Aineisto lähtee kaupungin päätöksentekoelimiin sekä lausuntokierrokselle elokuussa. Tampereen kaupunginhallitus on päättänyt, että raitiotien rakentaminen keskustasta länteen voidaan toteuttaa kahdessa vaiheessa. Kaupunginvaltuusto päättää lokakuussa raitiotien jatkamisesta Pyynikintorilta Lentävänniemeen siten, että rakentaminen alkaisi ensin osuudella 2A Pyynikintorilta Santalahteen ja jatkuisi osuudella 2B Santalahdesta Lentävänniemeen, kun Näsijärven järvitäytön luvat ovat lainvoimaiset. Rakentaminen osalle 2A alkaisi tällöin päätöksen jälkeen vuosien 2020 ja 2021 vaihteessa.
Raitiotien rakentamisen vaikutuksista ja liikennejärjestelyistä sekä osan 2 suunnitelmien etenemisestä tiedotetaan rakentamisen lähialueilla ja Raitiotieallianssin eri kanavissa: raitiotieallianssi.fi, Instagram, Facebook, Twitter, YouTube.