Tampereen Ratikan ensimmäinen matka Pyynikintorilta Santalahteen eteni kesäyössä yleisön seuratessa – koeajot ja testit onnistuivat suunnitellusti


Tampereen Ratikan ensimmäiset koeajot Pyynikintorin ja Santalahden välillä onnistuivat odotusten mukaan. Sekä radan että siihen liittyvien teknisten järjestelmien testit saatiin suoritettua suunnitellusti. Ratikan saapuminen Santalahteen kiinnosti öisestä ajankohdasta ja epävakaisesta säästä huolimatta myös yleisöä.

Sepänakadulle ensimmäistä kertaa. Kuva: Raitiotieallianssi/Wille Nyyssönen

Tampereen Ratikan koeajoja tehtiin maanantain ja tiistain välisenä yönä 3.–4.7. ensimmäistä kertaa Pyynikintorin ja Santalahden välisellä rataosuudella. Koeajoissa testattiin koko rataosuus (Pyynikintori-Pirkankatu-Sepänkatu-Paasikivenkatu-Rantatie) ensin hitailla ajoilla ja sitten liikennöintinopeuksien mukaan.

”Koeajojen tärkeimmät tarkkailukohteet ovat raiteiden ajettavuus ja vaunun asemoituminen kiskoille sekä sähköradan ajojohtimien toiminta eri kohdissa, erityisesti ajojohtimien asema vaunun virroittimeen nähden”, Tampereen Raitiotie Oy:n sähköpäällikkö ja koeajokoordinaattori Niina Uolamo kertoo.

Ajojohdinten tarkkailua koeajoissa. Kuva: Raitiotieallianssi/Wille Nyyssönen

Tällä koeajo-osuudella mielenkiintoinen paikka oli erityisesti Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymä, jossa vaunua liikutettiin useaan kertaan eri suuntiin. Koeajoissa on testattava vaihteiden kaikki ajosuunnat, raiteet, vaihteenohjaus sekä liikennevalot, jonka vuoksi eri alojen asiantuntijoita on testiryhmässä runsaasti. Kuljettaja puolestaan seuraa omalta osaltaan muun muassa näkemiä sekä liikennevalojen ja opasteiden toimivuutta.

”Ensimmäinen koeajoyö otettiin rauhassa ja tarkasti. Totesimme hitaiden ajojen jälkeen radan myös liikennöintinopeudella ajettavaksi. Jatkamme koeajoja ensi yönä mm. kahden vaunun testeillä”, Uolamo selventää.

Testiajankohdaksi valittiin yö, jotta muuta liikennettä häirittäisiin mahdollisimman vähän. Ratikalla lähdettiin Pyynikintorilta puolenyön aikaan ja Santalahteen koeajot ulottuivat noin klo 1.30. Uuden alueen koeajot houkuttelivat öisestä ajankohdasta ja sateisen koleasta säästä huolimatta paikalle Ratikasta kiinnostunutta yleisöä.

Paasikivenkatu ja Haarlan tehdas. Kuva: Raitiotieallianssi/Wille Nyyssönen

”Koeajojen alkaminen uudella alueella on niin kaupunkilaisille kuin Ratikka-perheemme työntekijöille jännittävä hetki. Niin kadun varsilla kuin parvekkeilla näkyi paljon hymyjä ja kannustusta pitkin yötä. Kiitos kaikille koeajojamme seuranneille työrauhasta ja mukavasta vastaanotosta uudelle alueelle”, Uolamo kiittää.

Ensimmäiset testit yöllä toteutettiin kävelyvauhdilla. Hitaiden ajojen jälkeen päästiin testaamaan myös jo liikennöintinopeuden mukaista ajoa, joka Pyynikintorin ja Santalahden välillä vaihtelee 15 kilometristä 60 kilometriin tunnissa. Tulevana eli tiistain ja keskiviikon välisenä yönä ovat vuorossa kahdella vaunulla yhtä aikaa tehtävät koeajot ja keskiviikkona testataan erityisesti liikennevaloja.

Sepänkatu koeajoissa 3.-4.7. Kuva: Raitiotieallianssi/PasiTiitola

Liikenteenohjaajat ovat ensimmäisinä öinä varmistamassa liikenteen sujuvuutta. Kun liikutaan uudella alueella ensimmäistä kertaa, on varsinkin liittymäalueilla syytä varmistaa vaunun esteetön eteneminen ja muun liikenteen turvallisuus testien aikana. Jatkossa koeajot tehdään normaalisti muun liikenteen joukossa, eli tällöin noudatetaan raitiotiealueen liikennesääntöjä ja valo-opasteita.

Raitiotiejärjestelmän koeajot jatkuvat vielä loppuviikon ja ensi viikon aikana arkiöisin noin klo 22-06. Niiden jälkeen alueella jatketaan Tampereen Ratikan liikennöinnin koeajoilla keskiviikosta 19. heinäkuuta alkaen. Niitä suoritetaan epäsäännöllisesti arkisin päiväsaikaan liikennöinnin aloittamiseen, eli 7. elokuuta, asti.

Ratikkaliikenteen siirtyessä uudelle alueelle on syytä kerrata Ratikkakaupungin liikennesäännöt.

”Nyt kun alueelta on poistettu työmaa-aidat, on autoilijoiden syytä seurata kaistamerkkejä ja liikenteenjakajia, että eivät vahingossa ajaudu Ratikan kaistalle. Nyrkkisääntönä voisin todeta, että jos Sepänkadulla ajat kiskoilla, niin olet väärällä kaistalla. Sepänkadulla on useita ylityspaikkoja myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille, joten turhaa riskiä oikomalla ei kannata ottaa. Ratikkakaupungin liikennesäännöt kannattaa nyt kerrata ja pitää mielessä”, Uolamo kehottaa.

Tampereen Ratikan sivuilta löytyy runsaasti erilaista liikenneturvallisuusmateriaalia, johon kannattaa käydä tutustumassa osoitteessa tampereenratikka.fi/liikenneturvallisuus. Sivuilla on yleistä tietoa liikennesäännöistä ja kaavioita ajoneuvoliikenteelle, kevyelle liikenteelle ja jalankulkijoille. Raitiotien liikennesääntöihin opastetaan myös animaatioiden avulla.

Ajantasaisen tiedon koeajojen ja Tampereen raitiotiehankkeen etenemisestä saa Tampereen Ratikan ja Raitiotieallianssin kanavista.

Tampereen Ratikan tiedote >>