Ei pelkästään kiskoja ja katutöitä – raitiotien rakentaminen vaatii myös talonrakennusta

Raitiotien rakentaminen radan toisella osalla eli Pyynikintorin ja Lentävänniemen välillä on parhaillaan käynnissä. Tällä hetkellä työt etenevät Sepänkadun ja Santalahden välillä mm. ratapohjan rakentamisella sekä tulevan Rosenlewin sillan valmistelevilla töillä. Santalahden ja Lentävänniemen välillä työt ovat alkaneet liikennejärjestelyillä, joita seuraavat putki- ja johtosiirrot. Näiden lisäksi tämän kevään aikana radan varressa tehdään kuitenkin myös talonrakennustöitä – länsiosan ensimmäisen sähkönsyöttöaseman rakentaminen on nimittäin käynnissä Paasikivenkadun varrella.

Sähkönsyöttöaseman julkisivu alhaalta päin kuvattuna. Aseman ympärillä on rakennustelineet.
Santalahdessa rakennetaan raitiotien osan 2 ensimmäistä sähkönsyöttöasemaa

Sähkönsyöttöaseman talonrakennustyöt valmistuvat muutamassa kuukaudessa

Sähkönsyöttöasemien tarkoitus on muuttaa sähkö raitiovaunujen tarvitsemalle tasolle ja syöttää se ajojohdinjärjestelmään, josta ratikat sitten saavat sähkönsä. Sähkönsyöttöasemalle valmistuu kojeistotiloja yhteensä 73 m2. Tämän lisäksi aseman ullakkotilaan sijoitetaan ilmanvaihto- ja kylmäkonelaitteita.

Raitiotien länsiosan ensimmäisen sähkönsyöttöaseman rakentaminen käynnistyi toden teolla helmikuun alussa, kun betonisten seinäelementtien asennus aloitettiin. Pian tämän jälkeen saatiin myös kattoristikot paikoilleen. Tällä hetkellä asemalla asennetaan ullakkotilan lattiarakenteita, jonka jälkeen asennetaan muun muassa ullakon tuulensuojalevyjä ja lattiamattoa, sekä tehdään sisäpuolen maalaustöitä. Viimeisenä ovat vuorossa teräsovien asennukset ja julkisivutyöt. Kokonaisuudessaan sähkönsyöttöaseman talonrakennustyöt valmistuvat arviolta toukokuussa, eli asema rakentuu noin neljässä kuukaudessa.

Sisällä varusteita muuntajista tasasähkökojeisiin

Kun edeltävät talonrakennustyöt ovat valmiit, voidaan aloittaa sähkönsyöttöaseman varustelu. Aseman sisälle tulee muun muassa muuntajia, keskijännite- ja tasasähkökojeistot sekä kaukokäytön ala-asema. Laiteasennukset ja muut sähkötyöt sähkönsyöttöasemalla tehdään talonrakennustöiden jälkeen syksyllä. Erilaisten testien jälkeen asema on valmis käytettäväksi tulevissa koeajoissa kesällä 2023.

Sähkönsyöttöasemat sijoitetaan sekä suunnitellaan niin, ettei yhden syöttöaseman ”ohittaminen” kunnossapito- tai korjaustöiden ajaksi estä raitioliikennettä. Yhteensä osalle kaksi rakennetaan neljä sähkönsyöttöasemaa. Raitiotien ensimmäisellä osuudella eli Hervannan ja Pyynikintorin sekä Taysin ja Hatanpään valtatien välillä asemia on 11.