Raitiotien vaiheet

2021

18.01.2021
Sanlatahden ylikulkusillan siirtotyöt

Santalahden nykyinen jalankulun ylikulkukäytävä siirrettiin noin 30 metriä keskustan suuntaan 18.-20.1.2021. Ylikulkukäytävä siirrettiin peräkkäisinä öinä kahdessa eri lohkossa. Siirrettävät lohkot ovat noin 16 metriä leveitä ja niiden paino on yhteensä noin 40 tonnia.

Lue tiedote 1 Lue tiedote 2

2020

19.10.2020
Kaupunginvaltuusto päättää osan 2 rakentamisesta ja rakentaminen alkaa

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020, että raitiotien osa 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen rakennetaan. Investointipäätös hyväksyttiin äänin 56-11. Valtuusto lisäsi päätökseen pormestari Lauri Lylyn esittämän ponnen, jonka mukaan valtuusto edellyttää liikenneyhteyksien turvaamista asuinalueilta raitiotien varteen.

Lue tiedote

15.10.2020
Tampereen raitiotien osan 1 kaikki kiskot asennettu ja raidetyöt valmistumassa

Tampereen raitiotien kaikki raiteet Pyynikintorilta Hervantaan ja Taysin yliopistosairaalalta Hatanpään valtatielle saatiin asennettua. Viimeinen kisko-osuus asennettiin Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymään kaarrekiskona. Kaksoisraidetta on nyt yhteensä noin 15 700 metriä.

Lue tiedote

02.10.2020
Makkarajärvenkadun raitiotien rakentamistyöt ovat valmiit

Hervannassa Hervantajärven alueen eli Makkarajärvenkadun raitiotien rakentamistyöt saatiin valmiiksi. Alueelle on raitiotieradan lisäksi rakennettu myös oma raitiopysäkki eli Hervantajärven päätepysäkki. Rakentamistöiden jälkeen Tohtorinpuiston ja Hervantajärven alueella aloitettiin raitiotien ajojohtimien asennus.

Lue tiedote

23.09.2020
Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun raitiotietyöt ovat valmiit

Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun raitiotietyöt saatiin kokonaisuudessaan valmiiksi. Raitiotien rakentamisen lisäksi molemmilla kaduilla uusittiin katurakenteita ja liikennejärjestelyjä uusien katusuunnitelmien mukaiseksi. Myös raitiotien sähkörata- ja valaisinpylväät sekä ajojohtimet on asennettiin ja säädettiin paikoilleen.

Lue tiedote

28.08.2020
Ajojohdinten asennus Hämeenkadulle

Raitiotien ajojohtimien asennukset alkoi Hämeenkadulla 23.8. Hämeenpuiston suunnasta. Hämeenkadulle tulee ajolankaa yhteensä 2600 metriä. Asennukset tehdään yötöinä.

Lue tiedote

27.07.2020
Itsenäisyydenkadun asematunnelin raitiotietyöt valmiit

Itsenäisyydenkadun asematunnelin raitiotietyöt valmistuivat, ja jalankulku- ja pyöräilyväylä avattiin taas käyttöön.

Lue tiedote

20.05.2020
Alkuperäisen linjan kaksoisraide asennettu

Tampereen raitiotien alkuperäinen linja eli 15 kilometriä kaksoisraidetta saatiin asennettua. Tavoite saavutettiin lähes päivälleen kolme vuotta ensimmäisten kiskojen laskusta Hervantaan.

Lue tiedote
Hämeensilta on Hämeenkadun viimenen osuus, jonne kiskot asennettiin

16.03.2020
Koeajot testivaunulla alkavat Hervannassa

Hervannassa aloitettiin koeajot testiraitiovaunulla 16.3.2020. Raitiotieradan ja raitiotiejärjestelmän testauksessa käytettiin Saksasta tuotua, vuonna 1981 valmistettua, raitiovaunua.

Lue tiedote Testivaunu katuverkolle 18.3.2020
Testivaunu on teipattu huomiovärein Kuva: Pasi Tiitola

07.01.2020
Rakentamistyöt ja liikennejärjestelyt alkavat Hatanpään valtatiellä

Raitiotieallianssi aloitti raitiotien rakentamistyöt ja liikennejärjestelyt Hatanpään valtatiellä 7. tammikuuta. Työalueet aidattiin ja liikennejärjestelyjä muutettiin töiden vaatimilla kohdilla. Jo ennen joulua puita siirrettiin pois työalueilta uusille kasvupaikoille. Liikennejärjestelymuutosten valmistuttua aloitettiin rakentamistyöt tammikuussa useassa kohdassa Hatanpään valtatiellä.

Lue tiedote
Hatanpään valtatien raitiotietyöt aloitetaan tammikuussa

2019

12.12.2019
Varikon rakennustyöt valmistuvat

Tampereen raitiovaunuvarikon rakennusten ja piha-alueiden rakentamistyöt valmistuivat suunnitelmien mukaisesti aikataulussaan. Varikon tontille rakennettiin raiteiston lisäksi vaunujen säilytyshalli, korjaamohalli toimisto-osineen sekä sähkönsyöttöasema.

Lue tiedote
Varikon toimisto-ja henkilöstötilat ovat osa korjaamorakennusta

25.11.2019
Tampereen kaupunginvaltuusto päättää raitiotien jatkamisesta Hatanpään valtatielle

Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 25.11., että raitiotietä jatketaan Hatanpään valtatielle Hämeenkadun ja Tampereen valtatien välillä. Päätepysäkki tulee Sorin aukiolle. Raitiotielinja Tampereen yliopistolliselta keskussairaalalta linjataan Hatanpään valtatielle. Valtuuston päätös syntyi 50-16 (1 tyhjää) äänestystuloksella.

Lue tiedote
Havainnekuva Hatanpään valtatieltä pohjoisen suuntaan

08.11.2019
Sammonkadun ja Teiskontien raitiotien rakentamistyöt valmiit

Sammonkadun ja Teiskontien raitiotien rakentamistyöt valmistuivat. Molemmat kaduttoteutettiin viherraiteena, jossa raitiotien pintarakenne on nurmea. Sammonkadun raitiotie- ja kadunrakennustöiden toteutus yhtä aikaa oli jopa puolet nopeampaa kuin töiden erikseen toteutettuina alun perin arvioitiin kestävän.

Lue tiedote

01.11.2019
Baana otetaan vaiheittain käyttöön marraskuussa

Hervannan valtaväylän varrelle rakennettu pyöräilyn ja jalankulun laatukäytävä Hervannan Kanjoninkadulta valtatie 9:lle otettiin käyttöön kahdessa vaiheessa. Osuus Pehkusuonkadulta Kanjoninkadulle tuli käyttöön perjantaina 1.11. Hervannan valtaväylän varrelle rakennetun pyöräilyn ja jalankulun laatukäytävän eli Hervannan Baanan toinen osuus Pehkusuonkadulta valtatie 9:lle otettiin käyttöön 25.11.

Ensimmäinen vaihe Toinen vaihe
Hervannan ja keskustan yhdistävän Baanan ensimmäinen osuus Hervannan valtaväylällä otetaan käyttöön vaiheittain

29.10.2019
Ratajohtoon kytketään jännite

Tampereen raitiotien ratajohtoon kytkettiin jännite, joka oli tärkeä askel raitiotiejärjestelmän käyttöönotossa.

Lue tiedote
Ajojohtimien asennusta Hervannassa toukokuussa 2019, Kuva: Pasi Tiitola

16.10.2019
Sammonaukion rakentamistyöt valmiit

Yksi Tampereen raitiotien keskeisimmistä maamerkeistä valmistui, kun raitiotietyöt Sammonaukiolla saatiin päätökseen suunnitellussa aikataulussa. Sammonaukion vaihdealue on ollut yksi hankkeen suurimmista ratatyökohteista, minkä lisäksi aukion katualueet, jalkakäytävät, pyöräväylät, kiveykset ja valaistus on uusittu. Vaihdealue kiskoineen ja betonirakenteineen painaa noin 10 tonnia, ja sen asentaminen oli yksi raitiotien rakentamisen suuritöisimpiä. Myös raitiotien alta tehdyt johto- ja putkisiirrot olivat Sammonaukiolla mittavat, sillä aukiolta käynnistyivät johto- ja putkisiirtotyöt myös Sammonkadulle ja Teiskontielle.

Lue tiedote

02.09.2019
Hämeenkadun kiveystöitä valmistunut

Hämeenkadun länsipäässä Näsilinnankatu–Kuninkaankatu-välillä kadun pohjoispuolen kivityöt on saatu valmiiksi.

Lue tiedote Vuoden 2019 kivetystöiden valmistuminen
Katuvilinää uuden Hämeenkadun valmiilla kiveyksellä

01.07.2019
Tuulensuu kortteli valmistuu 1.7.2019

Hämeenkadun ensimmäisen raitiotiekorttelin, Tuulensuun, rakentamistyöt valmistuivat. Raitiotieallianssi rakensi kortteliin raitiotien sekä uusi jalkakäytävät, maanalaisen kunnallistekniikan eli johdot ja putket, sekä katuvalaistuksen katusuunnitelmien mukaisiksi. Syyskyyssa Hämeenkadulla saatiin käyttöön uusia jalankulkuosuuksia Tuulensuun korttelin lisäksi.

Lue tiedote
Tuulensuun uusi raitiopysäkki ja kaide

25.06.2019
10 km kaksoisraidetta

Kaksoisraidetta oli rakennettu täydet kymmenen kilometriä 25.6.2019. Kiskotöistä valtaosa valmistui vuonna 2019. Rataa syntyi vauhdilla, sillä viikossa kaksoisraidetta rakennettiin jopa noin 600 metriä. Sepeliradan rakentaminen oli huomattavasti nopeampaa kuin kiintoraidelaattojen valaminen, jossa on useita työvaiheita.

Lue tiedote

17.05.2019
Nurmiradan kasvualusta selvisi, kylvötyöt loppukesällä

Tulevan nurmiradan kasvualusta ja siemenseos valittiin vuoden kestäneen kokeilun jälkeen. Sen perusteella päätettiin, että nurmirata toteutetaan tavallisella viherrakentamisen kasvualustalla ja siemenseoksella, jossa on puolet muutamaa eri natalajiketta ja puolet muutamaa eri nurmikkalajiketta. Nurmiradan kylvöt tehdään pääosin loppukesällä ja syksyn aikana. Nurmirataa tulee viidelle kadulle: Kalevaan Sammonkadulle, Teiskontielle ja Tekunkadulle sekä Hervantaan Hermiankadulle ja Makkarajärvelle.

Lue tiedote
Tulevan nurmiradan kasvualusta ja siemenseos on nyt valittu vuoden kestäneen kokeilun jälkeen. Nurmirata toteutetaan tavallisella viherrakentamisen kasvualustalla ja siemenseoksella. Kuva: Pasi Tiitola

23.04.2019
Kaupunginhallitus päätti raitiotien suunnittelun jatkamisesta Hatanpään valtatielle

Tampereen kaupunginhallitus päätti 23.4. raitiotien suunnittelun jatkamisesta myös Hatanpään valtatielle ja linja-autoasemalle saakka.

Lue tiedote
Pysäkki Koskipuisto

18.02.2019
Makkarajärven rakennustyöt alkavat

Makkarajärvenkadulla aloitettiin raitiotiehen liittyvät maanrakennustyöt pintamaiden poistolla ja työn edetessä tehtiin myös louhintaa, maaleikkauksia ja maamassojen vaihtoa. Raitiotieallianssi rakensi alueelle raitiotien lisäksi uuden asuntoalueen kunnallistekniikkaa sekä alikulkukäytävän.

Lue tiedote

21.01.2019
Ajojohdin asennukset alkavat Hervannan valtaväylällä 21.1.2019

Raitiotien ajojohtimien asennus alkoi Hervannan valtaväylällä 21.1.2019. sähköratapylväiden teknisellä varustelulla ja helmikuussa asennettiin ensimmäiset ajojohtimet. Alkuvuoden aikana ajojohtimia asennettiin myös Kalevaan ja Hervantaan. Hämeenkadulle ajojohtimet asennettiin 2020 syksyllä.

Lue tiedote Hervannan ajojohtimien asennus 20.2.2019
Ajojohtimien asennusta Hervannan valtaväylällä helmikuussa 2019. Kuva: Pasi Tiitola

13.01.2019
Ajojohtimien asennukset alkoivat Itsenäisyydenkadulta ja Kalevasta 13.1.

Hämeenkadun ajojohtimien asennus, Ajojohtimien asennukset alkavat Kalevassa ja Itsenäisyydenkadulla.

Lue tiedote
Ajojohtimien asennusta Hervannassa toukokuussa 2019, Kuva: Pasi Tiitola

2018

04.12.2018
Duon edustan työt valmiit, edusta avataan liikenteelle

Insinöörinkadulla Duon edustan työt valmistuivat, ja katuosuus Lindforsinkadun ja Teekkarinkadun välillä avattiin liikenteelle

Lue tiedote
Yhdistetty raitiotie-ja bussipysäkki Duon edustalla

06.11.2018
5 km kaksoisraidetta Tampereella

Kiskoja ja kiintoraidelaattaa saatiin 6.11. asennettua ensimmäiset viisi kilometriä. Päällysrakennetyöt eli kiskojen asennus ja kiintoraidelaattojen valaminen olivat vuonna 2018 keskeisin työvaihe raitiotien rakentamisessa. Kaksoisraidetta syntyi nopeimmillaan yli 200 metriä viikossa.

Lue tiedote
Hämeenpuiston rata-ja kiveystyöt käynnissä

20.09.2018
Uusien katupuiden istutus alkaa Hervannasta

Hervannassa istutettiin torstaina 20.9.2018 ensimmäiset uudet katupuut raitiotietöiden tieltä poistettujen tilalle. Sammonkadulle uusia puita istutettiin lokakuussa ja Tuulensuuhun marraskuussa. Kaiken kaikkiaan raitiotien varteen tullaan istuttamaan 440 puistolehmusta, 84 rauduskoivua ja kymmeniä kappaleita muun muassa vuorijalavia, pylväshaapoja, vaahteroita, pylväspihlajia ja pilvikirsikoita. Puut istutetaan radan varteen koko reitille Pyynikintorilta Hervantaan asti. Hämeenkadulle tullaan istuttamaan yhteensä 91 puuta eli enemmän kuin kadun varrella aiemmin kasvoi.

Raitiotien ensimmäiset uudet katupuut Hervantaan, Sammonkadulle 8.10.2018 ja Tuulensuuhun 5.11.

Hermiankadun uusia katupuita

31.08.2018
Hämeenkadulla kilometri kaksoisraidetta

Hämeenkadulle valmistui ensimmäinen kilometri raidetta. Raitiotierataa eli kaksi raidetta rinnakkain kulkevaa kaksoisraidetta oli siis Hämeenkadulla valmiina lähes puolet. Kaikkiaan Hämeenkadulle rakennettiin reilun kilometrin verran rataa eli kaksi kilometriä raidetta.

Lue tiedote
Kaksoisraidetta Hämeenkadulla Tuulensuussa

14.08.2018
Posteljooninpuisto valmistuu

Posteljooninpuiston työt saatiin valmiiksi elokuussa 2018. Posteljooninpuiston alle rakennettiin hulevesiallas, jonka tarkoituksena on varmistaa, että esimerkiksi rankkasateet tai laajat sulamisvedet eivät jatkossa tulvisi asematunneliin ja aiheuttaisi liikennehaittoja. Lisäksi puiston viheralueet ja kiveykset uusittiin kokonaan.

Lue tiedote
Posteljooninpuisto on jälleen kaupunkilaisten käytössä

01.08.2018
Varikon rakennusten rakennustyöt alkavat

Tampereen raitiotien varikkorakennusten rakentaminen Hervannassa alkoi. Tontille rakennettiin ensimmäisenä sähkönsyöttöasema varikon tarpeisiin. Lisäksi aloitettiin vaunujen säilytyshallin perustustyöt. Varikolle rakennettiin kaksi suurempaa rakennusta: säilytyshalli sekä korjaamo-, huolto-, henkilöstö- ja toimistorakennus.

Lue tiedote
- Varikko Hervannassa. Kuva: Raitiotieallianssi/Pöyry Finland Oy.

15.06.2018
Tampereelle tehdään maailman pohjoisimpia nurmiratoja, koekylvöt alkavat

Tampereen raitiotien ensimmäiselle osalle (keskusta–Hervanta–Tays) rakennettiin maailman pohjoisimpia nurmirataosuuksia. Perjantaina 15. kesäkuuta aloitettiin nurmen kylvö Sammonkadulla koerakenteisiin, joiden perusteella tehdään lopullinen päätös valittavasta nurmiratavaihtoehdosta. Tampereelle toteutettava nurmirata on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Lue tiedote
Nurmirata lähikuvassa

07.03.2018
Osan 2 valmistelu alkaa

Tampereen raitiotien toisen osan kehitysvaihe keskustasta lännen suuntaan oli alkamassa. Ensimmäistä vaihetta rakennettiin parhaillaan, ja allianssin osapuolet allekirjoittivat sopimuksen toisen osan kehitysvaiheesta.

Lue tiedote
Raitiotielinjat

2017

01.09.2017
Varikon töiden aloitus

Raitiotien varikkorakennusten rakentaminen aloitettiin Hervannassa 1.9.2017 puiden poistolla. Tontilta poistettiin lähes kaikki puut, kannot ja aluskasvillisuus. Sen jälkeen tontilla käynnistyi kiviaineksen louhinta ja murskaus. Raitiotievarikko rakennettiin Hervantaan Hermiankadun päähän, lähelle Ruskon teollisuusaluetta.

Lue tiedote
- Varikko Hervannassa. Kuva: Raitiotieallianssi/Pöyry Finland Oy.

20.07.2017
Hämeenkadun ensimmäiset kiskot

Hämeenkadun ensimmäiset kiskot tulivat Tuulensuun kortteliin.

Katso julkaisu

05.06.2017
Hämeenkadun raitiotietyöt aloitetaan Tuulensuusta

Hämeenkadun raitiotietyöt aloitettiin kadun länsipäästä Hämeenpuiston ja Näsilinnankadun väliltä. Työt aloitettiin toukokuussa liikennejärjestelyillä ja niihin liittyvillä puiden kaadoilla. Hämeenkadun ensimmäiset kiskot laskettiin Tuulensuun kortteliin 20.7.2017

Lue tiedote
Raitiovaunu Tuulensuussa

18.05.2017
Ensimmäiset kiskot Hervantaan

Tampereen raitiotien ensimmäiset kiskot laskettiin paikalleen Hervannassa 18.5.2017. Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun risteysalueelle. Kiskot tuotiin Hervantaan rekan lavetilla, josta ne nostettiin paikoilleen ja asemoitiin betonivalua varten. Työn alla oli raitiotien ensimmäinen kiintoraideosuus, jossa kiskot asennetaan kiinteästi betoniin.

Lue tiedote

06.03.2017
Kekkosentien sillan rakentaminen alkaa

Kekkosentien ylittävän ratasillan rakentamistyöt aloitettiin maaliskuussa 2017, ja se oli ensimmäinen siltatyökohde koko hankkeella. Työt aloitettiin johto- ja putkisiirroilla. Varsinaiset sillan rakentamistyöt alkoivat huhtikuussa, sillan kansi valettiin elokuussa ja muotit purettiin syyskuussa.

Kekkosentien silta. Kuva: Raitiotieallianssi / kuvaaja: Susanna Lyly

01.03.2017
Rakentamistyöt alkavat maaliskuussa

Raitiotien ensimmäisen osan rakentamistyöt aloitettiin liikennejärjestelyillä ja puunkaadoilla marraskuussa 2016, mutta varsinaisiin raitiotien rakentamistöihin päästiin 2017 maaliskuussa. Ensimmäisiä työvaiheita ovat työmaatukikohtien perustaminen, työmaan aitaukset, puiden kaato sekä johto- ja putkisiirrot.

2016

07.11.2016
Päätös raitiotien rakentamisesta

Tampereelle päätetään rakentaa raitiotie. Kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016, että raitiotien ensimmäisen osan infrastruktuuri eli varikko Hervantaan ja rata välille Hervanta–keskusta–Tays rakennetaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Valtuusto äänesti asiasta äänin 41 – 25 (1 tyhjä).

Lue tiedote
Raitiovaunu Keskustorilla.

2015

01.01.2015
Suunnittelu alkaa

Raitiotieallianssin kehitysvaihe ja suunnittelu alkaa

Raitiovaunu Hervannan valtaväylällä.