Töiden eteneminen
2024
23.09.2024
Ratainfraa koeajetaan Hiedanrannasta Lentävänniemeen
Koeajot Hiedanrannan ja Lentävänniemen välillä aloitettiin 23. syyskuuta. Uusien rataosuuksien koeajoissa testataan kattavasti radan ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Raitiotieallianssi testaa mm. raiteiden, vaihteiden ja ajolankojen ajettavuutta. Samalla arvioidaan liikennemerkkien, liikennevalojen ja opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Koeajojen aikana säädetään myös liikennevaloja ja testataan liikennöintinopeuden sallimaa ajonopeutta.
Koeajot valmistuivat onnistuneesti 2. lokakuuta hieman suunniteltua aiemmin. Loppuvuonna ovat tiedossa vielä Näsisaaren osuuden koeajot, jonka jälkeen Tampereen Ratikan liikennöintiallianssi koeajaa uudet osuudet.
Tiedote koeajojen alkamisesta Tiedote koeajojen valmistumisesta
10.09.2024
Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen raitiotietyöt valmistuvat
Raitiotietyöt Hiedanrannassa sekä Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella valmistuvat, ja raitiotieosuus Lentävänniemen Pyhällönpuiston ja Hiedanrannan välillä luovutetaan tilaajalle eli Tampereen Raitiotie Oy:lle tiistaina 10.9. Myös Hiedanrannan katurakenteet valmistuivat syyskuun alussa. Lentävänniemessä raide- ja katutyöt tulivat valmiiksi jo aiemmin kesällä. Näsisaaren osuuden raitiotietyöt valmistuvat loppusyksyllä.
Tiedote
06.08.2024
Santalahdessa ja Näsisaaressa tuetaan sepelirataa
Santalahdessa Rantatiellä ja Rosenlewin sillalla sekä Näsisaaressa tehdään sepeliradan tukemistöitä viikolla 32. Sepeliradan tuentaa ja raiteen oikaisua tehdään kiskoilla liikkuvalla raiteentukemiskoneella tiistaista sunnuntaihin 6.–11.8. päiväaikaan. Sepeliradan tukemisen myötä raidetyöt Näsisaaressa ja Santalahdessa ovat lähes valmiit. Tukemistöiden jälkeen radalla tehdään enää loppuja viimeistelyjä, kuten sepelin lisäystä ja suojakiskojen asennuksia.
Tiedote
19.06.2024
Suurin osa Lentävänniemen ja Niemenrannan raitiotietöistä valmistuu
Raitiotietyöt Lentävänniemessä ja Niemenrannassa ovat valmistumassa. Suurin osa töistä valmistuu juhannukseen mennessä, ja loppukesällä alueella tehdään enää viimeistelytöitä.
Kevään ja alkukesän aikana työt ovat keskittyneet lähinnä Halkoniemenkadun ja Pyhällönpuiston päällysrakenne- ja pintatöihin. Pääosa Federleynkadun, Kehyskadun ja Lielahdenkadun raitiotie- ja katutöistä valmistuivat jo viime vuoden lopulla.
Tiedote
17.06.2024
Näsisaaressa aloitetaan raitiotien ajojohdinasennukset
Näsisaaressa aloitetaan sähkörata-asennukset kesäkuun lopulla Pölkkylänniemestä saareen johtavan Pölkkylänsillan päästä. Näsisaareen ja sen raitiotiesilloille, Pölkkylänsillalle ja Pohjoiselle Hiedansillalle, asennetaan ajolankaa yhteensä noin 1,8 kilometriä. Sähköratapylväitä saaressa ja silloilla on 25. Saaressa asennetaan raitiotien ajojohtimia ja niiden varusteita sähköratapylväisiin arviolta lokakuun loppuun asti.
Tiedote
20.05.2024
Kiskoasennukset valmistuvat Rosenlewin sillalla ja alkavat Näsisaaressa
Rosenlewin sillan kiskoasennukset valmistuvat toukokuussa, minkä jälkeen kiskotyöt etenevät Pölkkylänsillalle ja Näsisaareen. Saaren ensimmäiset kiskot asennetaan viikolla 21 saaren itäpäähän, Pölkkylänsillan kupeeseen. Näsisaareen rakennetaan kaksoisraidetta yhteensä noin 800 metriä, ja työt valmistuvat syksyn aikana.
Tiedote
13.05.2024
Raitiotien ajojohdinasennukset etenevät Santalahden länsipäähän ja Rosenlewin sillalle
Raitiotien ajojohdinasennukset aloitetaan Rantatien länsipäässä ja Rosenlewin sillalla toukokuussa viikolla 20. Asennuksia ja säätötöitä tehdään päivä- ja yöaikaan arviolta syyskuuhun asti.
20.03.2024
Eteläisen Hiedansillan kansi valetaan
Näsisaaressa valetaan ajoneuvosillan eli Eteläisen Hiedansillan kansi 20.3. Hiedanrannasta Näsisaareen johtava silta on 111 metriä pitkä ja 13 metriä leveä ja se tulee ajoneuvoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Maaliskuussa Näsisaaressa valettiin myös Pölkkylänsillan yhteyteen rakennettu tukimuurikaukalo, joka mahdollistaa raitiotien siirtymän saareen.
Eteläinen Hiedansilta on raitiotien osan 2 viimeinen valettava silta. Yhteensä uusia siltoja rakennetaan 7, joiden lisäksi yhtä siltaa on muokattu.
15.01.2024
Raitiotien ajojohdinasennukset alkavat ja sähkönsyöttöasema valmistuu Hiedanrannassa
Raitiotien ajojohdinasennukset aloitetaan Sellupuistossa ja Hiedanrannassa viikolla 3. Asennuksia ja säätötöitä tehdään päivä- ja yöaikaan arviolta toukokuuhun asti. Samaan aikaan Hiedanrannassa sijaitsevan sähkönsyöttöaseman käyttöönotto valmistuu. Näsijärven rannassa oleva sähkönsyöttöasema on viimeinen valmistuva asema Pyynikintorin ja Santalahden välillä.
Tiedote2023
07.12.2023
Painopenkereen purkutyöt valmistuvat Näsisaaressa
Näsisaareen kasatun ylimääräisen kiviaineksen eli painopenkereen purkutyöt valmistuvat joulukuun alussa. Purkutyöt saaressa aloitettiin syyskuussa. Painopenger rakennettiin saaren keskiosalle, jotta alue painuisi ja tasoittuisi nopeammin raitiotien rakentamista varten. Painopenkereen purkaminen aloitettiin Pölkkylänniemen päästä eli Näsisaaren itäreunasta. Siltojen osuudelta painopengertä puretiin jo aiemmin.
22.11.2023
Sellupuiston sähkönsyöttöasema valmistuu
Sellupuistossa sijaitseva raitiotien sähkönsyöttöasema valmistuu ja luovutetaan tilaajalle 22.11. Aseman rakennustyöt aloitettiin loppuvuonna 2022.
21.11.2023
Paasikiventien ja Rantatien katutyöt valmistuvat
Santalahdessa Paasikiventien ja Rantatien länsipään katutyöt valmistuvat ja luovutetaan tilaajalle 21.11. Paasikiventien linjausta on siirretty ja tielle on rakennettu lisäkaista. Myös Rantatiellä on tehty liittymäjärjestelyjä uusiksi sekä rakennettu uusi jalankulku- ja pyöräväyläosuus kadun länsipäähän.
02.11.2023
Katutyöt valmistuvat Federleynkadulla, Lielahdenkadulla ja Kehyskadulla
Niemenrannan ja Lentävänniemen raitiotien rakentamisen yhteydessä toteutettavat katurakennustyöt sekä pääosa raitiotietöistä valmistuvat Federleynkadulla, Kehyskadulla ja Lielahdenkadulla. Valmistumisen myötä voidaan töiden aikaisia liikennejärjestelyjä purkaa marraskuun alkupuolella.
Tiedote
25.10.2023
Pohjoisen Hiedansillan kansi valetaan
Pohjoisen Hiedansillan kansi valetaan lokakuun lopulla 25.10. Hiedanrannasta Näsisaareen johtava silta on 105 metriä pitkä ja enimmillään 13 metriä leveä, ja se tulee raitiotien sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön.
04.10.2023
Pölkkylänsillan kansi valetaan
Pölkkylänniemestä Näsisaareen johtavan Pölkkylänsillan kansi valetaan keskiviikkona 4.10. Pölkkylänsilta tulee raitioliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Silta on 70 metriä pitkä ja 16 metriä leveä.
19.09.2023
Paasikiventiellä käyttöön lisäkaistat sekä uusi jalankulku- ja pyöräväylä
Paasikiventien lisäkaistojen rakentamistyöt saadaan valmiiksi elo-syyskuussa. Lännen suuntaisen ajoradan kolmas kaista avataan käyttöön 19.9. ja idän suunnan pidennetty kaista avautui elokuun lopulla. Raitiotieallianssi rakensi lisäkaistat raitiotietöiden ohella. Samalla Paasikiventietä siirrettiin noin 300 metrin matkalta lähemmäs Näsijärveä. Kaistojen muutostyöt aloitettiin keväällä 2022.
Rantatien länsipäähän on rakennettu uusi jalankulku- ja pyöräväyläosuus, joka kulkee Rosenlewin sillan vierestä ja yhdistyy Paasikiventien eteläpuolen jalankulku- ja pyöräväylään. Uusi väylä avataan käyttöön 22.9.
Tiedote lisäkaistoista Tiedote jalankulku- ja pyöräväylästä
13.09.2023
Kehyskadun sähkönsyöttöasema valmistuu
Niemenrannassa Kehyskadulla sijaitseva raitiotien sähkönsyöttöasema valmistuu ja luovutetaan tilaajalle 13.9. Aseman rakennustyöt aloitettiin syksyllä 2022.
11.07.2023
Ratainfraa testataan koeajoilla Pyynikintorin ja Santalahden välisellä osuudella
Tampereen raitiotien osuus Pyynikintorin ja Santalahden välillä valmistui kesäkuun lopussa ja koeajot alueella aloitettiin heinäkuun alkupuolella. Koeajoissa testattiin rataosuuden ja sen teknisten järjestelmien toimivuus. Testien perusteella todennettiin raiteen, vaihteiden ja ratajohdon ajettavuus. Samalla arvioitiin liikennemerkkien, opastimien sekä liittymien ja suojateiden näkyvyyttä. Koeajoissa säädettiin myös liikennevalojen toimintaa ja testattiin vaihteenohjausjärjestelmää. Koeajot saatiin päätökseen onnistuneesti maanantain ja tiistain välisenä yönä 11.7.
Pyynikintorin ja Santalahden välisen osuuden valmistumistiedote Lisää Pyynikintorin ja Santalahden välisistä koeajoista
26.06.2023
Niemenrannassa aloitetaan raitiotien ajojohdinasennukset
Raitiotietyöt Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella etenevät uusiin työvaiheisiin. Raitiotien ajojohdinasennukset alkavat Federleynkadulla ja Kehyskadulla sekä Lielahdenkadulla (Kehyskadun ja Lentävänniemenkadun välillä).
Tiedote
23.05.2023
Näsisaaren länsipuolella aloitetaan Hiedansiltojen rakentamistyöt
Raitiotien rakentamistyöt kohti Hiedanrantaa etenevät: Näsisaaren ja Hiedanrannan yhdistävien uusien Hiedansiltojen rakentaminen aloitetaan viikolla 22. Rakentaminen aloitetaan paalutuksilla jonka jälkeen aloitetaan sillan alusrakenteiden rakentaminen. Näsisaaren ja Hiedanrannan välille rakennetaan kaksi Hiedansiltaa. Eteläinen Hiedansilta tulee olemaan kokonaispituudeltaan 111 metriä ja sillalla kulkee ajoneuvoliikenne. Pohjoisella Hiedansillalla, jonka pituudeksi tulee 105 metriä, kulkee raitiotie. Molemmilla Hiedansilloilla on myös jalankulku- ja pyöräväylät. Siltojen on tarkoitus olla valmiita vuonna 2024.
Tiedote
27.04.2023
Paasikivenkadun sähkönsyöttöasema valmistuu
Osan 2 ensimmäinen sähkönsyöttöasema Paasikivenkadulla valmistuu ja luovutetaan tilaajalle 27.4. Aseman rakentaminen aloitettiin talvella 2022.
25.04.2023
Rosenlewin ylikulkusillan kansi valetaan
Paasikiventien ylittävä Rosenlewin alikulkusillan valutöitä tehdään tiistaista 18.4. klo 7.00 alkaen yhtäjaksoisesti 36 tunnin ajan keskiviikkoiltaan 19.4. saakka. Rosenlewin sillan kannen valutöihin kuluu betonia noin 2100 kuutiota. Yli 230-metrinen silta on yksi Tampereen raitiotien suurimmista.
Tiedote
23.03.2023
Sellupuistossa valetaan Ollinojansillan kansi
Sellupuistossa sijaitsevan Ollinojansillan kansi valettiin maaliskuun lopulla. Sillan rakentaminen aloitettiin syksyllä 2022, ja sen on tarkoitus valmistua kesällä 2023. Ollinojansillasta tulee 31 metriä pitkä ja enimmillään 9 metriä leveä.
Ollinojansilta yhdistää Sellupuiston itä- ja länsipuolet siten, että sillan päällä kulkee raitiotien lisäksi eroteltu jalankulku- ja pyöräilyväylä. Sillan alle tulee murskepintainen puistokäytävä jalankululle ja pyöräilylle. Lisäksi sillan alle rakennetaan tässä vaiheessa uoma itse Ollinojalle, pieneläinpolku sekä luontopolku.
20.03.2023
Näsisaaressa aloitetaan Pölkkylänsillan työt
Näsisaareen rakennettujen painopenkereiden painumat ovat edenneet suunnitellusti, ja saaren ensimmäisen sillan työt päästään aloittamaan Näsisaaren itäpuolella, tulevan Pölkkylänsillan paalutuksella viikolla 12. Paalutusta on edeltänyt painopenkereen purku, mikä aloitettiin maaliskuun alkupuolella.
Pölkkylänsillasta tulee 73 metriä pitkä ja enimmillään 16 metriä leveä, ja se tulee raitioliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käyttöön. Näsisaareen rakennetaan yhteensä kolme siltaa: kaksi siltaa raitiotietä, jalankulkua ja pyöräilyä varten sekä yksi silta autoliikenteelle. Näsisaaren täytön painuma-aika on noin vuoden verran, mutta saaren siltatöitä voidaan aloittaa jo nyt, koska siltarakenteet tulevat paaluille.
Tiedote2022
23.11.2022
Kehyskadun ja Lielahdenkadun kiertoliittymä käyttöön, Federleynkadun ja Kehyskadun päällysrakennetyöt valmistuvat Lentävänniemessä
Lentävänniemen ja Niemenrannan raitiotietöissä edetään suunnitellussa aikataulussa kohti talvea. Kehyskadun ja Lielahdenkadun liittymän työt valmistuvat, ja kiertoliittymä avataan takaisin käyttöön torstaiaamuna 24.11. Federleynkadun sekä Kehyskadun päällysrakennetyötovat valmistuneet. Federleynkadulle on rakennettu kaksoisraidetta reilut 700 metriä ja Kehyskadulle lähes 200 metriä. Sähkönsyöttöaseman rakentaminen jatkuu Lielahdenkadun ja Kehyskadun liittymän kupeessa. Raitotien loppuosa, eli Halkoniemenkadun ja Pyhällönpuiston alue, tehdään valmiiksi vuosien 2023 ja 2024 aikana. Pyhällönpuistoon rakennetaan raitotien päätepysäkki sekä kuljettajien taukotila.
Tiedote
17.11.2022
Sepänkadun katurakennustyöt valmistuvat – uusi jalankulku- ja pyöräväylä käyttöön kadun itäpuolella
Sepänkadun ja Santalahden raitiotie- ja katurakennustyöt ovat edenneet viimeisiin työvaiheisiin. Sekä Sepänkadun että Rantatien itäpään päällysrakennetyöt ja katurakennustyöt ovat valmistuneet Raitiotieallianssin töiden osalta, ja Sepänkadulla otetaan käyttöön uusi jalankulku- ja pyöräväyläosuus.
Lue tiedote
27.10.2022
Niemenrannan Sellupuistossa aloitetaan Ollinojansillan paalutustyöt
Sellupuistoon rakennettava Ollinojansilta yhdistää Sellupuiston itä- ja länsipuolet siten, että sillan päällä kulkee raitiotien lisäksi eroteltu jalankulku- ja pyöräilyväylä. Sillan alle tulee murskepintainen puistokäytävä jalankululle ja pyöräilylle. Lisäksi sillan alle rakennetaan tässä vaiheessa uoma itse Ollinojalle, pieneläinpolku sekä luontopolku. Raitiotieallianssi rakentaa raitiotien yhteydessä sillan kohdan, ja muu Sellupuiston osuus uusitaan Tampereen kaupungin toimesta myöhemmin.
Tiedotteeseen
15.09.2022
Paasikivenkadulla aloitetaan sepeliradan tuenta
Paasikivenkadulla tehdään raitiotien sepeliradan viimeistelyä ja sepeliradalla aloitetaan tuentatyöt. Raiteentukemiskone kulkee kiskoilla ja nostaa sekä oikoo raidetta samalla tiivistäen raiteen sepelitukikerrosta. Tuenta varmistaa radan geometrian ja kantavuuden eli tukemiskone asettaa kiskot oikeaan linjaan ja korkeuteen. Kone etenee tuentaa tehden 100-200 metriä tunnissa. Koneen pituus on reilut 13 metriä ja painoa sillä on vajaat 40 tonnia.
14.09.2022
Hiedanrannassa asennetaan ensimmäisiä kiskoja
Hiedanrannan työt ovat edenneet suunnittelusti ja alueella asennettiin ensimmäisiä kiskoja keskiviikkona 14.9.
Hiedanrantaan rakennetaan raitiotien kaksoisraidetta yhteensä noin 1,4 kilometriä, josta noin 250 metriä tehdään tämän vuoden aikana. Hiedanrannan ensimmäiset kiskot asennettiin tehdasalueen ja tulevan Nottbeckinaukion väliselle osuudelle. Kiskoja asennetaan ensimmäisessä vaiheessa noin 150 metriä. Hiedanrantaan tulee pääosin kiintoraidetta, jonka pintarakenteena on nurmea.
05.09.2022
Sepänkadulla ja Santalahdessa aloitetaan puiden ja pensaiden istutukset
Sepänkadun ja Santalahden alueella päästään tekemään syksyn mittaan vihertöitä ja istutuksia. Sepänkatu, Paasikivenkatu sekä Rantatien itäpää valmistuvat ympäristörakentamisen osalta pääpiirteittäin syksyllä 2022. Sepänkadun ja Santalahden alueelle istutetaan yhteensä satoja puita ja pensaita, eri lajeja on kymmenkunta. Myös Rantatielle tulevan nurmiradan multaukset ja kylvöt tehdään syksyn aikana.
Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen osalta istutuksia tehdään myöhemmässä vaiheessa.
Lue lisää blogista
15.08.2022
Ensimmäiset ajojohdinasennukset aloitetaan Pirkankadulla ja Sepänkadulla
Raitiotieallianssi aloitti viikosta 33 Tampereen raitiotien osan 2 (keskusta-Santalahti-Hiedanranta-Lentävänniemi) ensimmäiset ajojohdinten asennukset Sepänkadulla ja Pirkankadulla. Työt kestävät arviolta lokakuun loppuun asti.
Sepänkadulla ja Pirkankadulla asennetaan ajojohtimia ja niiden vaatimia tukirakenteita sekä varusteita kiinteistöjen seiniin kiinnitettyihin seinäkiinnikkeisiin. Lisäksi ajojohtimia ja varusteita asennetaan kaduilla oleviin sähköratapylväisiin. Työt tehdään pääosin raiteiden päällä liikkuvan työkoneen nostokorista.
Sepänkadulla ja Pirkankadulla on yhteensä 20 yhdistettyä sähkörata- ja valaisinpylvästä. Ajojohdinta Sepänkadulle ja Pirkankadulle asennetaan noin 1,5 kilometriä.
Lue tiedote
22.07.2022
Sepänkatu avataan liikenteelle
Raitiotieallianssin rata- ja katurakennustyöt Sepänkadulla ovat edenneet suunnitellusti ja katu avattiin jälleen liikenteen käyttöön perjantaina 22. heinäkuuta. Raitiotieallianssi on uusinut Sepänkadun kunnallistekniikkaa, rakentanut kadulle raitiotieradan ja -pysäkkialueen sekä uusinut katurakenteita. Sepänkadun katurakenteet uusiutuvat raitiotien myötä olennaisesti. Raitiotie kulkee kadun itäreunalla omalla alueellaan, ja raitiotien rinnalla autoliikenteelle on jatkossa yksi kaista kumpaankin suuntaan. Ratajohdinten asennus Sepänkadulle aloitetaan elokuussa.
Lue tiedote
06.07.2022
Sepeliratatyöt käynnistyvät Santalahdessa
Paasikivenkadulla on aloitettu raitiotien sepeliradan rakentaminen. Pyynikintorin ja Santalahden välillä on kaikkien ratatöiden määrä valmistua tämän vuoden aikana. Paasikivenkadulla sepeliradan pohjasepelöinti aloitettiin kesäkuussa. Myös ratapölkkyjen asennus pohjasepelin päälle aloitettiin kesä-heinäkuun vaihteessa, ja heinäkuussa Paasikivenkadun ratatyöt jatkuvat ratapölkkyjen levittämisellä sekä kiskojen asentamisella. Rata tuetaan myöhemmin syksyllä tukemiskoneella.
Lue tiedote
13.06.2022
Santalahden rantasillalle avataan uusi hissi sekä näköalatasanne
Santalahden rantasillalle Pispalanharjun puolelle rakennettu hissi on saatu valmiiksi ja se avattiinn käyttöön maanantaina 13.6. Hissin myötä jalankulkijoille tulee esteetön reitti harjun puolelta rantasillalle. Hissin enimmäishenkilömäärä on 13 henkeä ja siinä on mahdollisuus kuljettaa myös esimerkiksi lastenvaunuja tai polkupyörää.
Myös uusi, sillan kaarteeseen rakennettu näköalatasanne valmistui ja otettiin käyttöön. Sillan sijainti mahdollisti näköalatasanteen rakentamisen, ja sieltä avautuu näkymä Näsijärvelle ja ranta-alueelle. Näköalatasanteelle on esteetön reitti Näsijärven puolelta ja tasanteelta johtavat myös teräsportaat Tapahtumapuistoon.
Lue tiedote
25.05.2022
Federleynkadulla asennetaan ensimmäisiä kiskoja
Raitiotien länsiosan työt ovat edenneet Santalahden ja Lentävänniemen välillä suunnitellusti, ja ensimmäisiä kiskoja päästiin asentamaan Federleynkadulla viikolla 21. Ensimmäiset kiskot Lentävänniemen rakennusalueella tulivat Federleynkadulle Matilda Niemen kadun ja Niemenkylänkadun välille. Kesän aikana kiskotöitä jatketaan Kehyskadulla sekä Lielahdenkadulla. Myös Hiedanrannassa on tarkoitus aloittaa ratatyöt tänä vuonna.
Lue tiedote
25.04.2022
Raitiotien rakentaminen Hiedanrannassa alkaa
Raitiotieallianssi aloittaa 25.4. alkaen raitiotietyöt Hiedanrannan alueella. Ensimmäiseksi tehdään liikennejärjestelyjä Tehdaskartanonkadulle sekä merkitään työaluetta tulevan Nottbeckinaukion ja Hiedanrannan tehdasalueen väliin. Tehdaskartanonkadulle rakennetaan töiden ajaksi kiertotie. Tehdasalueen ja Nottbeckinaukion välillä aloitetaan ratapohjan tekeminen sekä uuden kunnallistekniikan rakentaminen tuleville asuinalueille.
Lue tiedote
23.02.2022
Raitiotieallianssi aloittaa Tampereen raitiotien rakentamisen länteen Hiedanrantaan, Niemenrantaan ja Lentävänniemeen
Tampereen raitiotien rakentaminen länteen jatkuu keväällä 2022 ja osuuden Santalahti- Lentävänniemi rakentamistöitä aloitetaan maaliskuun aikana. Sepänkadulla ja Santalahdessa jo käynnissä olevien töiden lisäksi raitiotien rakentaminen alkaa nyt myös Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueilla.
Lue tiedote
20.01.2022
Puita poistetaan Pyhällönpuistosta ja Pölkkylänniemestä – raitiotien rakentamisen jatkoa länteen valmistellaan
Tampereen kaupunki poistaa puita raitiotien rakentamista varten Pyhällönpuistosta ja Pölkkylänniemestä tammikuussa 2022.
Lue tiedote 1 Lue tiedote 22021
16.12.2021
Tampereen kaupunki alkaa valmistella Näsisaaren täyttöä
Tampereen kaupunki alkaa valmistella Näsisaaren täyttöä, kun korkein hallinto-oikeus on 16.12.2021 ratkaissut täyttölupaa koskevan valituksen. Työn aloittaminen on mahdollista viipymättä, kun siihen liittyvät valmistelut on tehty
Lue lisää tiedotteesta
01.12.2021
Santalahden rantasilta avattiin käyttöön
Santalahden rantasillaksi nimetty silta avattiin jalankulkijoiden käyttöön 1.12. Silta ulottuu Pispalanrinteen puolelta tulevan raitiotien, Rantatien ja Paasikiventien yli Santalahteen.
Lue tiedote
25.11.2021
Sepänkadun sillan kansi valettiin
Sepänkadun sillalla tehtiin kannen valutyöt torstaina 25.11. Sillan kantta valettiin aamukuudesta alkaen yhtäjaksoisesti alkuyöhön saakka. Töitä tehtiin Sepänkadun sillan väliaikaisen suojakatoksen yläpuolella, jonka alla junaliikenne kulki normaalisti silta- ja raitiotietöiden aikana.
Lue tiedote
23.11.2021
Tampereen raitiotiehanke sijoittui hopealle RIL-palkintokisassa
Tampereen raitiotiehankkeen osa 1 sijoittui hienosti jaetulle hopeatilalle Rakennetun ympäristön alan akateemisten – RIL ry:n – vuoden 2021 RIL-Palkintokisassa. Ensimmäisen palkinnon voitti Helsinki-Vantaan lentoaseman kehitysohjelman projektikokonaisuus. Toiselle sijalle Tampereen raitiotiehankkeen kanssa ylsi Poistoputken kapasiteetin tehostamishanke Turusta.
Lue tiedote
09.11.2021
Rantatien länsipään autoliikenne uusitulle ajoradalle
Rantatien länsipäässä liikenne siirrettiin uusitulle ajoradalle lopulliselle paikalleen Rantatien eteläreunaan.
Lue tiedote
28.10.2021
Raitiotieallianssin katurakennustyöt Hatanpään valtatiellä valmiit
Raitiotieallianssin katurakennustyöt Hatanpään valtatien alueella sekä Suvantokadulla ja Aleksanterinkadulla valmistuivat lokakuussa 2021. Hatanpään valtatien katurakenteet uusittiin raitiotien rakentamisen yhteydessä. Raitiotien rakentaminen Hatanpään valtatiellä alkoi tammikuussa 2020, ja se valmistui etuajassa kesällä 2021. Näin raitioliikenne koko osalla 1 (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Sorin aukio) voitiin aloittaa 9. elokuuta 2021. Myös katurakennustyöt valmistuvat etuajassa. Alkuperäisen aikataulun mukaan raitiotien piti valmistua vuoden 2021 loppuun mennessä ja katurakennustöiden vuonna 2022.
Lue tiedote
27.10.2021
Tampereen Raitiotieallianssi menestyi Vuoden projekti -kilpailussa
Tampereen raitiotiehanke menestyi Projektiyhdistyksen Vuoden Projekti-kilpailussa ja sai kolmen finalistin joukossa kunniamaininnan. Vuoden projekti -palkintoa jakaa Projektiammattilaiset ry ja palkinnon saaja julkistettiin Projektipäivillä 27.10.2020.
Lue tiedote
04.10.2021
Rantatielle uusia katupuita ja pensaita
Rantatielle alettiin istuttamaan uusia pensaita ja katupuita 4.10. alkaen. Rantatielle istutetaan ensimmäiseksi muutamia satoja pensastaimia kiinteistöjen ja katualueen välille. Lisäksi kadun varrelle istutetaan kymmenen vaahteraa ja kolme punasaarnia. Työt urakoi Tampereen Infra.
Lue tiedote
23.09.2021
Rantatielle ensimmäiset raitiotiekiskot
Raitiotieallianssi toi Rantatielle ensimmäiset raitiotiekiskot torstaiaamuna 23.9. kadun länsipäähän. Kaksoisraidetta asennettiin tässä vaiheessa noin 50 metriä. Kiskojen asennusta jatketaan loppuvuoden ajan sitä mukaa kun raitiotien ratapohjaa valmistuu. Kaikkiaan Rantatien länsiosalle asennetaan vuonna 2021 kaksoisraidetta yhteensä noin 350 metriä.
Lue tiedote
16.09.2021
Pyöräväyliä käyttöön Hatanpään valtatiellä ja Paasikivenkadulla
Raitiotien rakentamisen yhteydessä Hatanpään valtatien länsipuolelle rakennettu jalankulkuväylä ja pyörätie saatiin koko osuudelta käyttöön 16.9. Myös raitiotien osalla 2 (Pyynikintori-Santalahti) otettiin käyttöön koko Paasikivenkadun pohjoispuolen uusi jalankulku- ja pyöräväylä 17.9. Hatanpään valtatiellä uutta pyörätietä ja jalankulkuväylää on rakennettu kadun länsipuolelle reilut 600 metriä. Paasikivenkadun uusi väylä on 2,5 metriä leveä ja jalankulkijoiden sekä pyöräilijöiden osuudet väylästä on eroteltu betonikiviraidalla.
Lue lisää
17.08.2021
Santalahden ylikulkusillan kantta valetaan 17.-18.8.
Santalahden uuden ylikulkusillan kantta valettiin viikolla 33, 17.-18.8. Syyskuussa sillan valumuotteja purettiin useana yönä. Molemmista työvaiheista aiheutui liikennemuutoksia. Poikkeuksellisen kuuman kesän vuoksi sillan kannen valua jouduttiin siirtämään kahdesti.
Lue tiedote
09.08.2021
Raitiotien länsiosan ensimmäiset kiskot Sepänkadulle
Tampereen raitiotien osalle 2A (Pyynikintori – Santalahti) asennettiin ensimmäiset kiskot elokuussa viikolla 32. Kiskot tuotiin Sepänkadulle maanantain ja tiistain 9.–10.8. välisenä yönä. Ensimmäisenä kiskoja asennetaan Sepänkadulla Pirkankadun ja Satakunnankadun välille. Vuoden 2021 aikana rataa rakennetaan Sepänkadun lisäksi myös Rantatiellä.
Lue tiedote
08.08.2021
Raitiotien ensimmäinen osuus valmistuu etuajassa ja 34 miljoonaa euroa alle budjetin, liikenne alkoi 9.8.
Tampereen raitiotien ensimmäisen osan (Pyynikintori-Hervanta, Tays-Hatanpään valtatie) raitiotietyöt saatiin valmiiksi etuajassa. Hankkeen tavoitekustannus tullaan kustannusennusteen mukaan alittamaan noin 34 miljoonalla eurolla.
– Ensimmäinen vaihe Tampereen raitiotien rakentamisesta on päättymässä. Olen erittäin ylpeä Raitiotieallianssin tekemästä työstä ja siitä, että olemme pystyneet ylittämään odotukset ja alittamaan budjetin, projektipäällikkö Sari Valjus toteaa.
Raitiotien osan 1 piti alun perin valmistua kokonaisuudessaan vuoden 2021 loppuun mennessä, mutta Hatanpään osuudella aikataulua pystyttiin kirimään niin, että kaikki raitiotietyöt saatiin valmiiksi ja liikenne koko osalla 1 voi alkaa 9.8. 2021
Lue tiedote
13.07.2021
Hatanpään valtatien koeajot alkavat – Ratikka ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatiellä
Tampereen Ratikka liikkui ensimmäistä kertaa Hatanpään valtatiellä 13. heinäkuuta. Ensimmäiset koeajot Hämeenkadun ja linja-autoaseman välisellä rataosuudella tehtiin yöaikaan tiistain ja keskiviikon välisenä yönä 13.-14. heinäkuuta. Ensimmäisenä yönä tehtiin myös jo liikennöintinopeuden mukaisia ajoja sekä testattiin rataa kahdella vaunulla yhtä aikaa. Koko osan 1 kaikki koeajot saatiin Hatanpään valtatien koeajojen päätyttyä valmiiksi.
Lue tiedote 1 Lue tiedote 2
21.05.2021
Hämeenkatu saa viimeiset uudet lehmuksensa – Raitiotieallianssin katurakentamistyöt valmistuvat etuajassa kesällä
Hämeenkadulle istutettiin perjantaina 21.5. viimeiset uudet lehmukset Aleksanterinkadun liittymän molemmin puolin. Myös kadun kiveystyöt Aleksanterinkadun liittymässä oli tuolloin saatu valmiiksi. Hämeenkadun työt jatkuivat hyvällä tahdilla kohti valmista ja ne valmistuivat kesällä 2021 noin vuoden alkuperäistä aikataulua aiemmin.
Lue tiedote
03.05.2021
Sepänkadun kautta kulkeva liikenne katkaistaan 3.5. – Raitiotieallianssi aloittaa Sepänkadun sillan uusimistyöt
Raitiotieallianssi aloitti maanantaina 3.5. Sepänkadun sillan purkutyöt ja niiden jälkeen uuden ylikulkusillan rakentamisen. Samalla Sepänkadun kautta kulkeva liikenne katkaistiin noin 15 kuukauden ajaksi. Myös Pirkankadun ja Satakunnankadun välinen osuus Sepänkadusta suljettiin liikenteeltä, eli Sepänkatu suljettiin molemmin puolin Satakunnankadun liittymää. Myös jalankulkuun ja pyöräilyyn tehtiin muutoksia. Sepänkadun uusi silta valmistuu kesällä 2022, jolloin palautetaan myös sillan kautta kulkeva liikenne takaisin reitilleen.
Lue tiedote
01.04.2021
Bussiliikenne Hämeenkadulta etelän suuntaan palaa Hatanpään valtatielle
Hatanpään valtatien liikenne palautui raitiotietöiden jälkeen jälleen kaksisuuntaiseksi Hämeenkadun ja Suvantokadun välillä torstaina 1.4. 2021. Bussiliikenne Hämeenkadulta etelään linja-autoaseman suuntaan palasi Hatanpään valtatielle pääsiäisenä 5.4.2021 Samalla bussien kiertoreitti Aleksanterinkadun kautta jäi pois käytöstä.
Lue tiedote
15.03.2021
Sepänkadun raitiotietyöt osalla 2 alkavat
Sepänkadulla aloitettiin raitiotien rakentamistyöt 15.3. 2021. Työt aloitettiin Pirkankadun ja Satakunnankadun välisellä osuudella, ja ensimmäiseksi tehtiin hulevesilinjaa ja muita johto-ja putkisiirtoja kadun itäreunassa.
28. maaliskuuta aloitettiin Sepänkadun sillan purkua valmistelevat työt rautatiealueella. Sepänkadun sillan alapuolelle rakennettiin suojakatos, jonka alla junaliikenne pääsee kulkemaan samaan aikaan kun vanhaa silta purettiin ja uutta siltaa rakennetaan tilalle. Sepänkadun kautta kulkeva liikenne katkaistiin 3.5. ja sen kesto on seuraavaan loppukesään 2022 saakka.
Lue tiedote 1 Lue tiedote 2
08.03.2021
Tampereen raitiotien ja Ratikan koeajot laajenevat Taysin alueelle ja Etelä-Hervannan päätepysäkille
Tampereen Ratikka liikkui ensimmäistä kertaa Kalevassa Tampereen yliopistollisen sairaalan, Taysin, alueella sekä Hervannassa Insinöörinkadun ja Makkarajärvenkadun välillä 15. maaliskuuta 2021. Raitiotiejärjestelmän testaukset kestivät alueilla 26. maaliskuuta saakka, ja testejä tehtiin myös useammalla vaunulla yhtä aikaa.
Lue tiedote
05.03.2021
Raitiotien ajojohtimien asennus sekä kaikki raitiotietyöt valmiit Kalevassa ja Hervannassa
Raitiotieallianssi sai valmiiksi ajojohtimien asennustyöt Taysin alueella sekä Etelä-Hervannassa. Ajojohdinasennusten päättymisen myötä kaikki Kalevan ja Hervannan raitiotietyöt saatiin valmiiksi
.
Lue tiedote
01.02.2021
Hatanpään valtatien ajojohtimien asennus
Hatanpään valtatiellä sähköratatyöt eli sähköratapylväiden varustelu ja ajojohtimien asennukset alkoivat 1.2.2021. Suuri osa asennustöistä tehtiin yöaikaan. Ajojohtimien asennukset Hatanpään valtatiellä valmistuivat kesäkuun lopulla 2021.
Lue tiedote
18.01.2021
Santalahden ylikulkusillan siirtotyöt
Santalahden nykyinen jalankulun ylikulkukäytävä siirrettiin noin 30 metriä keskustan suuntaan 18.-20.1.2021. Ylikulkukäytävä siirrettiin peräkkäisinä öinä kahdessa eri lohkossa. Siirrettävät lohkot ovat noin 16 metriä leveitä ja niiden paino on yhteensä noin 40 tonnia.
Lue tiedote 1 Lue tiedote 22020
15.11.2020
Tampereen raitiotien koeajot ensimmäistä kertaa Hämeenkadulle ja Pyynikintorille asti
Tampereella elettiin 15.11. historiallisia hetkiä, kun Tampereen Ratikan koeajot ulottuivat ensimmäistä kertaa kaupungin pääkadulle. Hämeenkadulla ja Pirkankadulla liikuttiin ensin hitaalla, noin viiden kilometrin tuntinopeudella, ja liikenteen sujumista turvattiin liikenteenohjaajilla. Liikennöintinopeuden mukaisia koeajoja aloitettiin tekemään maanantaina 16.11.
Lue tiedote
13.11.2020
Hämeensillan raitiotie- ja katurakennustyöt valmiit
Hämeensillan kaikki raitiotie- ja katurakennustyöt valmistuivat. Lisäksi Hämeenkadulla saatiin valmiiksi uusia katualueita, joiden myötä saatiin jälleen käyttöön uusia jalankulku- ja pyöräilyosuuksia. Myös lähes kaikki Hämeenkadun katupuut on istutettu paikoilleen. Kaikki Hämeenkadun vuodelle 2020 suunnitellut katurakennustyöt on saatiin valmiiksi. Kokonaisuudessaan Hämeenkadun työt valmistuvat arviolta ensi kesänä eli noin vuoden alkuperäistä aikataulua aikaisemmin.
Lue tiedote
19.10.2020
Kaupunginvaltuusto päättää osan 2 rakentamisesta ja rakentaminen alkaa
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 19.10.2020, että raitiotien osa 2 Pyynikintorilta Lentävänniemeen rakennetaan. Investointipäätös hyväksyttiin äänin 56-11. Valtuusto lisäsi päätökseen pormestari Lauri Lylyn esittämän ponnen, jonka mukaan valtuusto edellyttää liikenneyhteyksien turvaamista asuinalueilta raitiotien varteen.
Lue tiedote
15.10.2020
Tampereen raitiotien osan 1 kaikki kiskot asennettu ja raidetyöt valmistumassa
Tampereen raitiotien kaikki raiteet Pyynikintorilta Hervantaan ja Taysin yliopistosairaalalta Hatanpään valtatielle saatiin asennettua. Viimeinen kisko-osuus asennettiin Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun liittymään kaarrekiskona. Kaksoisraidetta on nyt yhteensä noin 15 700 metriä.
Lue tiedote
02.10.2020
Makkarajärvenkadun raitiotien rakentamistyöt ovat valmiit
Hervannassa Hervantajärven alueen eli Makkarajärvenkadun raitiotien rakentamistyöt saatiin valmiiksi. Alueelle on raitiotieradan lisäksi rakennettu myös oma raitiopysäkki eli Hervantajärven päätepysäkki. Rakentamistöiden jälkeen Tohtorinpuiston ja Hervantajärven alueella aloitettiin raitiotien ajojohtimien asennus.
Lue tiedote
23.09.2020
Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun raitiotietyöt ovat valmiit
Pirkankadun ja Itsenäisyydenkadun raitiotietyöt saatiin kokonaisuudessaan valmiiksi. Raitiotien rakentamisen lisäksi molemmilla kaduilla uusittiin katurakenteita ja liikennejärjestelyjä uusien katusuunnitelmien mukaiseksi. Myös raitiotien sähkörata- ja valaisinpylväät sekä ajojohtimet on asennettiin ja säädettiin paikoilleen.
Lue tiedote
28.08.2020
Ajojohdinten asennus Hämeenkadulle
Raitiotien ajojohtimien asennukset alkoi Hämeenkadulla 23.8. Hämeenpuiston suunnasta. Hämeenkadulle tulee ajolankaa yhteensä 2600 metriä. Asennukset tehdään yötöinä.
Lue tiedote
27.07.2020
Itsenäisyydenkadun asematunnelin raitiotietyöt valmiit
Itsenäisyydenkadun asematunnelin raitiotietyöt valmistuivat, ja jalankulku- ja pyöräilyväylä avattiin taas käyttöön.
Lue tiedote
20.05.2020
Alkuperäisen linjan kaksoisraide asennettu
Tampereen raitiotien alkuperäinen linja eli 15 kilometriä kaksoisraidetta saatiin asennettua. Tavoite saavutettiin lähes päivälleen kolme vuotta ensimmäisten kiskojen laskusta Hervantaan.
Lue tiedote
16.03.2020
Koeajot testivaunulla alkavat Hervannassa
Hervannassa aloitettiin koeajot testiraitiovaunulla 16.3.2020. Raitiotieradan ja raitiotiejärjestelmän testauksessa käytettiin Saksasta tuotua, vuonna 1981 valmistettua, raitiovaunua.
Lue tiedote Testivaunu katuverkolle 18.3.2020
07.01.2020
Rakentamistyöt ja liikennejärjestelyt alkavat Hatanpään valtatiellä
Raitiotieallianssi aloitti raitiotien rakentamistyöt ja liikennejärjestelyt Hatanpään valtatiellä 7. tammikuuta. Työalueet aidattiin ja liikennejärjestelyjä muutettiin töiden vaatimilla kohdilla. Jo ennen joulua puita siirrettiin pois työalueilta uusille kasvupaikoille. Liikennejärjestelymuutosten valmistuttua aloitettiin rakentamistyöt tammikuussa useassa kohdassa Hatanpään valtatiellä.
Lue tiedote2019
12.12.2019
Varikon rakennustyöt valmistuvat
Tampereen raitiovaunuvarikon rakennusten ja piha-alueiden rakentamistyöt valmistuivat suunnitelmien mukaisesti aikataulussaan. Varikon tontille rakennettiin raiteiston lisäksi vaunujen säilytyshalli, korjaamohalli toimisto-osineen sekä sähkönsyöttöasema.
Lue tiedote
25.11.2019
Tampereen kaupunginvaltuusto päättää raitiotien jatkamisesta Hatanpään valtatielle
Tampereen kaupunginvaltuusto päätti 25.11., että raitiotietä jatketaan Hatanpään valtatielle Hämeenkadun ja Tampereen valtatien välillä. Päätepysäkki tulee Sorin aukiolle. Raitiotielinja Tampereen yliopistolliselta keskussairaalalta linjataan Hatanpään valtatielle. Valtuuston päätös syntyi 50-16 (1 tyhjää) äänestystuloksella.
Lue tiedote
08.11.2019
Sammonkadun ja Teiskontien raitiotien rakentamistyöt valmiit
Sammonkadun ja Teiskontien raitiotien rakentamistyöt valmistuivat. Molemmat kaduttoteutettiin viherraiteena, jossa raitiotien pintarakenne on nurmea. Sammonkadun raitiotie- ja kadunrakennustöiden toteutus yhtä aikaa oli jopa puolet nopeampaa kuin töiden erikseen toteutettuina alun perin arvioitiin kestävän.
Lue tiedote
01.11.2019
Baana otetaan vaiheittain käyttöön marraskuussa
Hervannan valtaväylän varrelle rakennettu pyöräilyn ja jalankulun laatukäytävä Hervannan Kanjoninkadulta valtatie 9:lle otettiin käyttöön kahdessa vaiheessa. Osuus Pehkusuonkadulta Kanjoninkadulle tuli käyttöön perjantaina 1.11. Hervannan valtaväylän varrelle rakennetun pyöräilyn ja jalankulun laatukäytävän eli Hervannan Baanan toinen osuus Pehkusuonkadulta valtatie 9:lle otettiin käyttöön 25.11.
Ensimmäinen vaihe Toinen vaihe
29.10.2019
Ratajohtoon kytketään jännite
Tampereen raitiotien ratajohtoon kytkettiin jännite, joka oli tärkeä askel raitiotiejärjestelmän käyttöönotossa.
Lue tiedote
16.10.2019
Sammonaukion rakentamistyöt valmiit
Yksi Tampereen raitiotien keskeisimmistä maamerkeistä valmistui, kun raitiotietyöt Sammonaukiolla saatiin päätökseen suunnitellussa aikataulussa. Sammonaukion vaihdealue on ollut yksi hankkeen suurimmista ratatyökohteista, minkä lisäksi aukion katualueet, jalkakäytävät, pyöräväylät, kiveykset ja valaistus on uusittu. Vaihdealue kiskoineen ja betonirakenteineen painaa noin 10 tonnia, ja sen asentaminen oli yksi raitiotien rakentamisen suuritöisimpiä. Myös raitiotien alta tehdyt johto- ja putkisiirrot olivat Sammonaukiolla mittavat, sillä aukiolta käynnistyivät johto- ja putkisiirtotyöt myös Sammonkadulle ja Teiskontielle.
Lue tiedote
02.09.2019
Hämeenkadun kiveystöitä valmistunut
Hämeenkadun länsipäässä Näsilinnankatu–Kuninkaankatu-välillä kadun pohjoispuolen kivityöt on saatu valmiiksi.
Lue tiedote Vuoden 2019 kivetystöiden valmistuminen
01.07.2019
Tuulensuu kortteli valmistuu 1.7.2019
Hämeenkadun ensimmäisen raitiotiekorttelin, Tuulensuun, rakentamistyöt valmistuivat. Raitiotieallianssi rakensi kortteliin raitiotien sekä uusi jalkakäytävät, maanalaisen kunnallistekniikan eli johdot ja putket, sekä katuvalaistuksen katusuunnitelmien mukaisiksi. Syyskyyssa Hämeenkadulla saatiin käyttöön uusia jalankulkuosuuksia Tuulensuun korttelin lisäksi.
Lue tiedote
25.06.2019
10 km kaksoisraidetta
Kaksoisraidetta oli rakennettu täydet kymmenen kilometriä 25.6.2019. Kiskotöistä valtaosa valmistui vuonna 2019. Rataa syntyi vauhdilla, sillä viikossa kaksoisraidetta rakennettiin jopa noin 600 metriä. Sepeliradan rakentaminen oli huomattavasti nopeampaa kuin kiintoraidelaattojen valaminen, jossa on useita työvaiheita.
Lue tiedote
17.05.2019
Nurmiradan kasvualusta selvisi, kylvötyöt loppukesällä
Tulevan nurmiradan kasvualusta ja siemenseos valittiin vuoden kestäneen kokeilun jälkeen. Sen perusteella päätettiin, että nurmirata toteutetaan tavallisella viherrakentamisen kasvualustalla ja siemenseoksella, jossa on puolet muutamaa eri natalajiketta ja puolet muutamaa eri nurmikkalajiketta. Nurmiradan kylvöt tehdään pääosin loppukesällä ja syksyn aikana. Nurmirataa tulee viidelle kadulle: Kalevaan Sammonkadulle, Teiskontielle ja Tekunkadulle sekä Hervantaan Hermiankadulle ja Makkarajärvelle.
Lue tiedote
23.04.2019
Kaupunginhallitus päätti raitiotien suunnittelun jatkamisesta Hatanpään valtatielle
Tampereen kaupunginhallitus päätti 23.4. raitiotien suunnittelun jatkamisesta myös Hatanpään valtatielle ja linja-autoasemalle saakka.
Lue tiedote
18.02.2019
Makkarajärven rakennustyöt alkavat
Makkarajärvenkadulla aloitettiin raitiotiehen liittyvät maanrakennustyöt pintamaiden poistolla ja työn edetessä tehtiin myös louhintaa, maaleikkauksia ja maamassojen vaihtoa. Raitiotieallianssi rakensi alueelle raitiotien lisäksi uuden asuntoalueen kunnallistekniikkaa sekä alikulkukäytävän.
Lue tiedote
21.01.2019
Ajojohdin asennukset alkavat Hervannan valtaväylällä 21.1.2019
Raitiotien ajojohtimien asennus alkoi Hervannan valtaväylällä 21.1.2019. sähköratapylväiden teknisellä varustelulla ja helmikuussa asennettiin ensimmäiset ajojohtimet. Alkuvuoden aikana ajojohtimia asennettiin myös Kalevaan ja Hervantaan. Hämeenkadulle ajojohtimet asennettiin 2020 syksyllä.
Lue tiedote Hervannan ajojohtimien asennus 20.2.2019
13.01.2019
Ajojohtimien asennukset alkoivat Itsenäisyydenkadulta ja Kalevasta 13.1.
Hämeenkadun ajojohtimien asennus, Ajojohtimien asennukset alkavat Kalevassa ja Itsenäisyydenkadulla.
Lue tiedote2018
04.12.2018
Duon edustan työt valmiit, edusta avataan liikenteelle
Insinöörinkadulla Duon edustan työt valmistuivat, ja katuosuus Lindforsinkadun ja Teekkarinkadun välillä avattiin liikenteelle
Lue tiedote
06.11.2018
5 km kaksoisraidetta Tampereella
Kiskoja ja kiintoraidelaattaa saatiin 6.11. asennettua ensimmäiset viisi kilometriä. Päällysrakennetyöt eli kiskojen asennus ja kiintoraidelaattojen valaminen olivat vuonna 2018 keskeisin työvaihe raitiotien rakentamisessa. Kaksoisraidetta syntyi nopeimmillaan yli 200 metriä viikossa.
Lue tiedote
20.09.2018
Uusien katupuiden istutus alkaa Hervannasta
Hervannassa istutettiin torstaina 20.9.2018 ensimmäiset uudet katupuut raitiotietöiden tieltä poistettujen tilalle. Sammonkadulle uusia puita istutettiin lokakuussa ja Tuulensuuhun marraskuussa. Kaiken kaikkiaan raitiotien varteen tullaan istuttamaan 440 puistolehmusta, 84 rauduskoivua ja kymmeniä kappaleita muun muassa vuorijalavia, pylväshaapoja, vaahteroita, pylväspihlajia ja pilvikirsikoita. Puut istutetaan radan varteen koko reitille Pyynikintorilta Hervantaan asti. Hämeenkadulle tullaan istuttamaan yhteensä 91 puuta eli enemmän kuin kadun varrella aiemmin kasvoi.
Raitiotien ensimmäiset uudet katupuut Hervantaan, Sammonkadulle 8.10.2018 ja Tuulensuuhun 5.11.
31.08.2018
Hämeenkadulla kilometri kaksoisraidetta
Hämeenkadulle valmistui ensimmäinen kilometri raidetta. Raitiotierataa eli kaksi raidetta rinnakkain kulkevaa kaksoisraidetta oli siis Hämeenkadulla valmiina lähes puolet. Kaikkiaan Hämeenkadulle rakennettiin reilun kilometrin verran rataa eli kaksi kilometriä raidetta.
Lue tiedote
14.08.2018
Posteljooninpuisto valmistuu
Posteljooninpuiston työt saatiin valmiiksi elokuussa 2018. Posteljooninpuiston alle rakennettiin hulevesiallas, jonka tarkoituksena on varmistaa, että esimerkiksi rankkasateet tai laajat sulamisvedet eivät jatkossa tulvisi asematunneliin ja aiheuttaisi liikennehaittoja. Lisäksi puiston viheralueet ja kiveykset uusittiin kokonaan.
Lue tiedote
01.08.2018
Varikon rakennusten rakennustyöt alkavat
Tampereen raitiotien varikkorakennusten rakentaminen Hervannassa alkoi. Tontille rakennettiin ensimmäisenä sähkönsyöttöasema varikon tarpeisiin. Lisäksi aloitettiin vaunujen säilytyshallin perustustyöt. Varikolle rakennettiin kaksi suurempaa rakennusta: säilytyshalli sekä korjaamo-, huolto-, henkilöstö- ja toimistorakennus.
Lue tiedote
15.06.2018
Tampereelle tehdään maailman pohjoisimpia nurmiratoja, koekylvöt alkavat
Tampereen raitiotien ensimmäiselle osalle (keskusta–Hervanta–Tays) rakennettiin maailman pohjoisimpia nurmirataosuuksia. Perjantaina 15. kesäkuuta aloitettiin nurmen kylvö Sammonkadulla koerakenteisiin, joiden perusteella tehdään lopullinen päätös valittavasta nurmiratavaihtoehdosta. Tampereelle toteutettava nurmirata on ensimmäinen laatuaan maailmassa.
Lue tiedote
07.03.2018
Osan 2 valmistelu alkaa
Tampereen raitiotien toisen osan kehitysvaihe keskustasta lännen suuntaan oli alkamassa. Ensimmäistä vaihetta rakennettiin parhaillaan, ja allianssin osapuolet allekirjoittivat sopimuksen toisen osan kehitysvaiheesta.
Lue tiedote2017
01.09.2017
Varikon töiden aloitus
Raitiotien varikkorakennusten rakentaminen aloitettiin Hervannassa 1.9.2017 puiden poistolla. Tontilta poistettiin lähes kaikki puut, kannot ja aluskasvillisuus. Sen jälkeen tontilla käynnistyi kiviaineksen louhinta ja murskaus. Raitiotievarikko rakennettiin Hervantaan Hermiankadun päähän, lähelle Ruskon teollisuusaluetta.
Lue tiedote
20.07.2017
Hämeenkadun ensimmäiset kiskot
05.06.2017
Hämeenkadun raitiotietyöt aloitetaan Tuulensuusta
Hämeenkadun raitiotietyöt aloitettiin kadun länsipäästä Hämeenpuiston ja Näsilinnankadun väliltä. Työt aloitettiin toukokuussa liikennejärjestelyillä ja niihin liittyvillä puiden kaadoilla. Hämeenkadun ensimmäiset kiskot laskettiin Tuulensuun kortteliin 20.7.2017
Lue tiedote
18.05.2017
Ensimmäiset kiskot Hervantaan
Tampereen raitiotien ensimmäiset kiskot laskettiin paikalleen Hervannassa 18.5.2017. Insinöörinkadun ja Kanjoninkadun risteysalueelle. Kiskot tuotiin Hervantaan rekan lavetilla, josta ne nostettiin paikoilleen ja asemoitiin betonivalua varten. Työn alla oli raitiotien ensimmäinen kiintoraideosuus, jossa kiskot asennetaan kiinteästi betoniin.
Lue tiedote
06.03.2017
Kekkosentien sillan rakentaminen alkaa
Kekkosentien ylittävän ratasillan rakentamistyöt aloitettiin maaliskuussa 2017, ja se oli ensimmäinen siltatyökohde koko hankkeella. Työt aloitettiin johto- ja putkisiirroilla. Varsinaiset sillan rakentamistyöt alkoivat huhtikuussa, sillan kansi valettiin elokuussa ja muotit purettiin syyskuussa.
01.03.2017
Rakentamistyöt alkavat maaliskuussa
Raitiotien ensimmäisen osan rakentamistyöt aloitettiin liikennejärjestelyillä ja puunkaadoilla marraskuussa 2016, mutta varsinaisiin raitiotien rakentamistöihin päästiin 2017 maaliskuussa. Ensimmäisiä työvaiheita ovat työmaatukikohtien perustaminen, työmaan aitaukset, puiden kaato sekä johto- ja putkisiirrot.
2016
07.11.2016
Päätös raitiotien rakentamisesta
Tampereelle päätetään rakentaa raitiotie. Kaupunginvaltuusto päätti 7.11.2016, että raitiotien ensimmäisen osan infrastruktuuri eli varikko Hervantaan ja rata välille Hervanta–keskusta–Tays rakennetaan toteutussuunnitelman mukaisesti. Valtuusto äänesti asiasta äänin 41 – 25 (1 tyhjä).
Lue tiedote